۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

قول مي دهم در مورد افتضاح سفارت فرانسه از وزير سوال كنم


اشاره: اگر خوانندگان محترم به خاطر داشته باشند در شماره 587 اين هفته نامه به عملكرد غير قانوني سفارتخانه‌ها ي خارجي پرداختيم و درآن گزارش از تبادل نظر با اعضاي كميسيون امنيت ملي به اين نتيجه رسيديم كه دستگاه ديپلماتيك كشور دغدغه برخورد با مسائل حاشيه‌اي رخ داده را ندارد و خواستار شديم كه پليس وارد صحنه شود. در اين مدت گويا روند به همان سياق سابق ادامه داشته و البته در مسئله آخري پليس ديپلماتيك براي اجابت مطالبه مردمي و انجام وظيفه وارد صحنه شده است كه براي درك بهتر، شما را به خواندن شرح ماجرا دعوت مي‌كنيم:

چندي پيش سفارت فرانسه در تهران اقدام به برگزاري مراسمي تحت عنوان کنسرت" موسيقي محلي" در محل سفارتخانه نمود که حدود 120 زن و مرد ايراني و 50 ميهمان از ساير سفارتخانه‌هاي مستقر در تهران ميهمان آن بودند.

پيش از آغاز اين مراسم، تعدادي از ميهمانان در خيابان‌ها و کوچه‌هاي اطراف سفارت فرانسه اقدام به کشف حجاب کرده و وضعيت ناهنجار و ساختارشکنانه‌اي در اطراف اين سفارتخانه به وجود آوردند که پليس ديپلماتيک با مشاهده اين وضعيت از ورود افراد مذکور به سفارتخانه جلوگيري کرده و به آنان متذکر مي‌شود که اينجا تهران است و بايد به قوانين جمهوري اسلامي احترام بگذارند.

اما افرادي که با اقدامات ناهنجار خود منجر به ايراد تذکر از سوي پليس ديپلماتيک شده بودند، با فحاشي و داد و فرياد، اقدام به متشنج کردن فضا کرده و در پي اين اقدام، 4 نفر از کارکنان سفارت فرانسه نيز ضمن فحاشي به نظام و پليس ديپلماتيک، افراد مذکور را با اتومبيل سفارت از درب ديگري وارد سفارت فرانسه کردند.

پس از فضاسازي تعدادي از کشف حجاب کنندگان در جلوي درب سفارت و توهين آنان به پليس ديپلماتيک، تعدادي ديگر از ميهمانان کنسرت سفارت فرانسه نيز تشويق شده و يک زن ديگر اقدام به کشف حجاب و درگيري فيزيکي با يک پليس زن مي‌نمايد که منجر به بازداشت وي مي‌گردد.

در اين کنسرت که ظاهرا با سرو مشروبات و وضعيت حاکم بر آن بيشتر به يک پارتي شبيه بوده است، حدود 50 دستگاه خودروي سياسي از ساير سفارتخانه‌ها حضور داشته و اتومبيل حامل ساير ميهمانان که حتي برخي از آنها تاکسي نيز بوده، به حياط سفارتخانه راهنمايي مي‌شدند.

در اين کنسرت، حدود 37 هنرمند ايراني از رشته‌هاي مختلف توسط رايزن فرهنگي سفارت فرانسه دعوت شده بودند.

جالب اينجاست كه با همه اين تفاسيرسفارت فرانسه موضوع را به کشور خود گزارش کرده و فرانسه نيز سفير ايران در اين کشور را احضار کرده است!

اما اين اتفاق درحالي افتاد كه اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس قول پيگيري ماجرا را داده بودند با اين حال در كمتر از 70 روز مجددا شاهد يك هنجارشكني ديگر هستيم. بر اين اساس بر آن شديم مطالبات قبلي خود را مجددا با حسن كامران رئيس پارلماني ايران و فرانسه مطرح كنيم كه در ذيل شرح آن را مي‌خوانيد:

* کامران! حتما داستان تکراري سفارتخانه‌ها که اين بار در مورد فرانسه اتفاق افتاد را شنيده‌ايد؟

- فرانسه آزمايش بدي در جهان پس داده است، در عصر حاضر رژيم فرانسه پادوي آمريکا و صهيونيست‌هاست. سفير فرانسه شخص مشکوکي است که به زبان فارسي هم آشنايي کامل دارد. بنده چندين بار در مورد عملکرد سفارت فرانسه در ايران به همتاي خودم آقاي « گوشه» تذکر داده‌ام که سفير فرانسه بايد در رفتارش تجديدنظر کند. قضاياي اخير که در سفارت فرانسه اتفاق افتاده است يک فرايندي است که آنها طبق برنامه‌ريزي آن را طراحي مي‌کنند.چنانچه اين کشور در رابطه با منافقين هم عملکرد بدي داشته است و من در اين مورد در تجمعي که جلوي سفارت فرانسه برگزار شد سخنراني کردم و تذکر دادم. بنده معتقدم در اين رابطه وزارت خارجه عملکرد مطلوب ندارد کمااينکه در مورد سفارت انگلستان هم عملکرد نامطلوبي داشته است. با وجود خباثت‌هاي اين کشور ما دندان روي جگر گذاشته‌ايم و صبر مي‌کنيم تا اينها سر عقل بيايند.

* اما اين مساله منحصر به فرانسه نيست واين معضل دارد در تهران به يک روال عادي تبديل مي‌شود.

- وزارت خارجه بايد نسبت به اين مسايل حساس باشد و کاملا جريان امور را تحت کنترل خود در بياورد.

* پس تا کي بايد صبر کرد؟ از هيچ شخص و نهادي هم صداي اعتراضي بلند نمي‌شود.

- ببينيد، در مورد سفارتخانه‌ها چه در ايران باشند و چه در خارج از کشور، روال اين‌گونه است که در صورت بروز مساله سفير به کميسيون امنيت ملي احضار مي‌شود و خلاص!

يعني چنين برنامه‌اي وجود ندارد که با کسي برخورد شود!

* يعني واقعا هيچ راهي براي برخورد با اين معضل امنيتي وجود ندارد؟

- البته که وجود دارد؛ اما وقتي فضا، فضاي تعارف و نان به هم قرض دادن باشد، راه به جايي نخواهيم برد. بنده خودم بارها تذکر داده‌ام که وزارت خارجه بايد يک برنامه 10 ساله در مورد سفارتخانه‌هاي خارجي در ايران و سفارتخانه‌هاي ما در خارج بدهد و بدانيم که اصلا آنها مي‌خواهند چه بکنند و چه برنامه‌اي دارند.

ما بايد طوري برنامه‌ريزي کنيم که اصلا زمينه چنين تخلفي به وجود نيايد که ما بعدا بخواهيم برخورد کنيم. براي حصول چنين نتيجه‌اي وزارت خارجه بايد يک برنامه بلندمدت و يک برنامه ميان مدت داشته باشد و يک برنامه مقطعي و اين برنامه‌ها بايد در يک طيف از روش‌هايي مثل احضار سفير سفير و حتي تعديل روابط ميان دو کشور ادامه داشته باشد و در موارد مقطعي هم در صورت بروز چنين وقايعي از ادامه آن جلوگيري شود.

* در مورد فحاشي به پليس ديپلماتيک و باقي قضايا در سفارت فرانسه ظاهرا مسئولين و مجلس هم دست روي دست گذاشته‌اند وصداي مردم هم که به جايي نمي‌رسد!

- من قول مي‌دهم بعد از پايان رسيدگي به برنامه پنجم در مجلس حتما در اين رابطه از وزير خارجه سوال کنيم.

هیچ نظری موجود نیست: