۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

صدا وسيما از ما مي خواست كه از فتنه حرف نزنيم


اشاره: شايد شما هم به اين نكته پي برده باشيد كه مقام معظم رهبري در همه ديدارها و سخنراني‌ها از فتنه سال 88 و زواياي آن ياد كنند، چنانچه ايشان در دو ديدار آخر خود به مناسبت 13 آبان و همچنين ملاقات با مردم اصفهان نيز به اين موضوع اشاره كردند و فرمودند: " فتنه سال گذشته که فتنه بزرگي بود و سالها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکي در پشت آن نهفته بود، به همت حضور پيشگامانه جوانان در صحنه، شکست خورد." و در جاي ديگر اشاره كردند:" اين موضوع نيازمند تحليل‌هاي دقيق روان شناختي است که چگونه عده اي، ندانسته به دشمن کمک کردند."

شايد يكي از دلايل ‌آن سنت تكرار وقايع در تاريخ باشد كه بر اين اساس حضرت آقا با اشاره به وقايع گذشته و تذكر و شفاف سازي نسبت به آن سعي در جلوگيري از وقوع مجدد آن دارند. به هرحال تاكيد ويژه ايشان باعث شد تا يالثارات براي پي بردن به دليل اين تاكيدات به گفت‌وگو با حميد رسايي بپردازد:

*آقاي رسايي به نظر شما در حالي که عده‌اي مي‌گويند فتنه 88 و پيامد‌هاي پس از آن و همين طور مسببين آن به گورستان تاريخ سپرده شده‌اند، دليل اين تاکيد حضرت آقا براي ياد آوري فتنه سال گذشته چيست؟

من فکر مي‌کنم از ديدگاه رهبر معظم انقلاب هنوز ريشه‌هاي فتنه سال قبل شناسايي نشده و در حقيقت فتنه تمام نشده است. يعني عليرغم اينکه فتنه‌گران شکست خورده‌اند و مشت آنها در برابر مردم باز شده است ولي مشاهده مي‌شود که هنوز در گوشه و کنار برخي که ما آنها را جزو جريان ترديد مي‌دانيم با مواضع دو پهلوي خود به احياء فتنه کمک مي‌کنند. اين عده به جاي ايجاد شفافيت در حال ايجاد ترديد در جامعه هستند و در همين راستا هم رهبر معظم انقلاب با فرمايشات خودشان به نخبگان و خواص هشدار مي‌دهند. اين بدين مفهوم است که داستان فتنه هنوز به پايان نرسيده است و همه موظف به رصد تحرکات آن هستند.

در اين راستا بنده به عنوان نماينده مردم از برخي مسئولين و خواص گله‌مند هستم که چرا با وجود در اختيار داشتن تريبون و در حالي که مي‌بينند مقام معظم رهبري همچنان از هر فرصتي براي تبيين ابعاد فتنه و مسايل مربوط به آن استفاده مي‌کنند - اين عده که از مسئولين اصلي کشور هم هستند - به اين موضوع اشاره‌اي نمي‌کنند و در حقيقت اشاره مکرر مقام معظم رهبري به موضع فتنه به نوعي جبران کم‌کاري اين عده است.

اگر ما به عنوان سربازان انقلاب و رهبري وظيفه خود را در خصوص روشنگري و تبيين شرايط به درستي انجام دهيم طبيعتا بخشي از دغدغه‌هاي رهبري کاهش پيدا خواهد کرد.

البته اين اشکال به غير از خواص و مسئولين به سازمان صدا و سيما نيز به عنوان رسانه ملي وارد است.

ما در سالگرد فتنه 88 شاهد ارائه برنامه‌هاي قوي اين سازمان براي معرفي پشت پرده آن نبوديم. در چند برنامه اخير صدا و سيما که خود بنده و يا آقاي حسينيان به صدا و سيما دعوت شده ايم، دست اندرکاران برنامه تذکر مي‌دادند که در خلال صحبت‌هاي خود به قضاياي فتنه سال گذشته اشاره‌اي نکنيد !

اين مساله در حالي است که رهبر معظم انقلاب به دفعات در مورد آن حوادث به روشنگري مي‌پردازند. براي ما روشن نيست که چرا صدا و سيما از اين روشنگري دوري مي‌کند و مسئولين صدا و سيما از ما مي‌خواهند در اين مورد ساکت باشيم!

* اين دعوت به سکوت را ناشي از چه مي‌دانيد؟

اين نشان دهنده عدم تعيين صحيح سياست‌هاست. آقاي ضرغامي به عنوان يکي از مسئوليني که داراي تريبون هستند بايد به اين مساله توجه کافي داشته باشند. در اين رابطه نمايندگان مجلس، رييس مجلس، رياست دستگاه قضا و حتي رئيس جمهور هم مستثني نيستند و بايد به وظيفه خود عمل کنند.

*به نظر شما فتنه اخير ريشه در حوادث گذشته نداشت؟

بهمن سال گذشته بنده به همراه 37 نفر از نمايندگان مجلس ديداري خصوصي با حضرت آقا داشتيم که البته بنده بعدا در هفته‌نامه يالثارات بخشي از ابعاد آن را براي مردم بازگو کردم، اگر به خاطر داشته باشيد عرض کردم وقتي عده‌اي از نمايندگان مجلس خواستار محاکمه سران فتنه شدند، رهبر معظم انقلاب تاکيد کردند اين عده متناسب با جرمي که مرتکب شده‌اند هم محاکمه و هم مجازات خواهند شد؛ اما مهمتر از اين موضوع ريشه‌يابي فتنه سال گذشته است که به 18 تير سال 78 بر مي‌گردد اگر در آن سال دستگاههاي اطلاعاتي و همين طور دستگاه قضايي به وظيفه خود درست عمل کرده بودند شايد فتنه سال 88 اتفاق نمي‌افتاد. البته ايشان درآن ديدار تاکيد کردند که اين دستگاه‌ها در حال بررسي موضوع هستند. مساله مهم اين است که مقام معظم رهبري خواستار شکستن سکوت‌ کساني هستند که داراي تريبون هستند تا به واسطه جوي که از روشنگري اين عده ايجاد مي‌شود فتنه گران احساس امنيت نکنند.

* اينکه در سازماني مثل صدا و سيما به شما مي‌گويند راجع به فتنه صحبت نکنيد، عجيب است! فکر نمي‌کنيد اين مساله براثر فشارهايي باشد که برخي جريانهاي حامي فتنه به صدا و سيما وارد مي‌کنند؟

اين سوالي است که ما هم از آقاي ضرغامي کرده‌ايم و ان‌شا‌ءالله به زودي براي بررسي اين موضوع در فراکسيون انقلاب اسلامي در خدمت ايشان خواهيم بود و قاعدتا ايشان بايد در اين مورد پاسخگو باشند.

* در جريان ديدار اخير؛ مقام معظم رهبري در مورد اختلاف‌افکني بين مردم و مسئولين و همين طور بحث و جدل برسر مسائل هيچ و پوچ هشدار دادند. مصاديقي که مستلزم اين هشدار بود را کجا بايد يافت؟

من فکر مي‌کنم بخشي از سايت‌ها و مطبوعات که موضوعات کوچک را تبديل به معضلات بزرگ مي‌کنند، مد نظر مقام معظم رهبري هستند. همچنين مي‌توان به برخي اشخاص اشاره کرد که با ارائه ديدگاههاي شاذ، مسايل کوچک را بزرگ کرده و آن را به سوژه‌اي براي جريان فتنه تبديل مي‌کنند. ضمن اينکه در اين ميان عده‌اي هم از فرصت استفاده کرده و موضوعات فرعي را تبديل به موضوعات اصلي کشور مي‌کنند.

* اگر ممکن است، از مصاديق ديدگاههاي شاذ که به آن اشاره کرديد بفرمائيد.

يکي از اين مصاديق مساله‌اي بود که در برخي از رسانه‌ها تحت عنوان عدم اعتقاد دولت به مساله حجاب عنوان مي‌شد. اين موضوعي بود که در ديدار با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، توسط يکي از اشخاص حاضر نيز مطرح شد و حضرت آقا هم صراحتا فرمودند اگر مرا قبول داريد، معتقدم دولت به حجاب فقهي معتقد است و در آن راستا هم عمل مي‌کند.

مورد ديگر اينکه برخي نمايندگان وضع فرهنگي در اين دولت را با دولت اصلاحات مقايسه مي‌کنند و مي‌گويند وضعيت آن موقع بهتر بوده است، در حالي که ما مي‌دانيم دولت اصلاحات به اين‌گونه مسائل اصلا اعتقادي نداشت.

يا مثلا مي‌توان به موضوع مکتب ايراني اشاره کرد که تبديل به خوراک خبري مطلوبي براي رسانه‌هاي بيگانه شد.

هیچ نظری موجود نیست: