۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

اراذل واوباش مسلح محارب شناخته شوند


اشاره: سردار حسين ساجدي‌نيا گفت: طي يک عمليات شبانه با اراذل و اوباش و متجاوزان به عنف برخورد شد كه 100 نفر در سطح شهر تهران دستگير شده‌اند، برخي‌ دستگير شدگان افراد فراري بودند. از اين تعداد 94 مرد و شش زن هستند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: سال‌ گذشته چند نفر از اراذل و اوباش و سارقان به عنف دستگير شدند، در راستاي اين طرح 400 نفر شناسايي شدند كه در شب‌هاي آينده دستگير خواهند شد.
سردار ساجدي‌نيا افزود: هماهنگي‌هاي لازم نيز با مجموعه قضايي صورت گرفته كه پس از تحويل اين اراذل به آنها برخوردهاي لازم انجام شود. حتي ما پيشنهاد كرده‌ايم كه برخي از اين افراد بايد به عنوان محارب شناخته شوند.

اين پيشنهاد در حالي مطرح گرديد که 9 قبضه سلاح گرم، تعداد زيادي سلاح سرد و چندين دستگاه موتورسيكلت فاقد پلاك، چندين دستگاه گوشي و تعدادي گاز اشك‌آور در اين عمليات کشف گرديد.
البته اين اقلام به غير از 40 كيلو و 850 گرم شيشه کشف شده است.
گفتني است بيشتر افرادي كه دستگير شدند، اراذل و اوباش درجه يك شناخته شده‌اندکه بخشي از اعمال انتصابي آنان عربده‌كشي، بدمستي، استفاده از سلاح‌هاي گرم و سرد و موارد ديگر بوده است.
اين گونه عمليات‌ها در حالي براي چندمين بار تکرار مي‌شود که به نظر مي‌رسد نتيجه زحمات نيروهاي انتظامي بعد از ارجاع مجرمين به قوه قضاييه به هدر مي‌رود و به همين دليل هم پيشنهاد سردار ساجدي نيا هر شخص دردمند در اين زمينه را به فکر فرو مي‌برد. به هر حال اين موضوع هم يکي از موارد تخصصي است که باعث شد خبرنگار يالثارات در کنار موضوع جرم سياسي در مورد آن با اعضاي کميسيون قضايي به تبادل نظر بپردازد.


خليل حيات مقدم نماينده ماهشهر و عضو کميسيون قضايي:
* اخيرا در خبرها شنيديم که تعداد زيادي از اراذل و اوباش توسط نيروي انتظامي دستگير شده‌اند و سردار ساجدي‌نيا هم به قوه قضائيه پيشنهاد داده است که با اين عده تحت عنوان محارب برخورد شود. شما در اين مورد چه نظري داريد؟‌
- در اين مورد بنده به عنوان يک قاضي در اين مورد خلاء در قانون را احساس مي‌کنم؛ چرا که ما اصلاً در قانون رديف اسمي به نام اراذل و اوباش نداريم و به طبع مجازاتي هم براي آن نيست. عناويني مثل مزاحمت يا اخلال در نظم وجود دارد. در مواردي هم که تجاوز به عنف يا فسق و فجور بيان شده که براي آن مجازات تعيين شده است.
* ما الان شاهديم که نيروي انتظامي عده‌اي را تحت عنوان ارازل و اوباش دستگير مي‌کند و تحويل قوه قضائيه مي‌دهد. اما به هر دليل اين عده بعد از مدتي آزاد مي‌شوند و به شکلي بدتر اعمال قبلي خود را از سر مي‌گيرند! آيا نبايد برخورد شديدتري با اين عده صورت بگيرد که بازدارنده باشد؟‌
- به عقيده من نيروي انتظامي به وظيفه خودش درست عمل نمي‌کند. مثلاً پرونده‌هايي که تشکيل مي‌شود ناقص است.
* چطور پرونده‌ها ناقص است؟‌
- مثلاً نه پرونده شاکي دارد و نه متهم را حين ارتکاب جرم دستگير کرده‌اند. اين در حالي است که قاضي با صرف گزارش نيروي انتظامي اقناع وجدان پيدا نمي‌کند تا بتواند حکم صادر کند؛ آن هم حکمي در رديف محاربه!
* پس به عقيده شما حالا که ما هر روز شاهد گستاخ‌تر شدن آنها هستيم!
- بايد با مدرک براي اين عده تشکيل پرونده داد، بعد تقاضاي حکم کرد.
* الان هر چند وقت يک بار خبر مي‌رسد يک عده به يک زن تجاوز کرده‌اند. حکم اين عده چيست؟‌
- اينها محارب هستند، اما اين‌گونه مصاديق به شکل موردي مشاهده مي‌شود و نمي‌توان آن را به کل جامعه تعميم داد و در نهايت به عقيده من نيروي انتظامي بايد براي اين عده پرونده‌هايي با دلايل محکم تشکيل دهد، تا شاهد صدور احکام قاطع و بازدارنده توسط قضات باشيم.

مصطفي طباطبايي‌نژاد نماينده مردم اردستان و عضو کميسيون قضايي
* آقاي طباطبايي، سردار ساجدي‌نيا براي ايجاد بازدارندگي در مقابل جرايم تبهکاران به قوه قضائيه پيشنهاد داده است که اراذل و اوباش دستگير شده با اتهام مجاربه محاکمه و مجازات شوند. نظر شما در اين مورد چيست؟‌
- ما الان با دو مسأله مواجهيم که امنيت جامعه را مختل کرده است. يکي مواد مخدر و ديگري هم موضوع اراذل و اوباش است. اين براي حکومت اسلامي قابل قبول نيست که گفته مي‌شود عده‌اي به خانه کسي حمله کرده‌اند و به ناموس او تجاوز کرده‌اند. حال عده‌اي هم هستند که به کرّات مرتکب اين جرائم مي‌شوند. حالا مسأله اين است که ما با اين عده بايد چه رفتاري داشته باشيم؟‌ آيا بايد صرفاً بعد از دستگيري و محاکمه و طي دوران محکوميت دوباره آنها را آزاد کنيم يا اينکه بايد به شکل قاطع‌تري با اين عده برخورد کنيم؟! در همين راستاست که وقتي محرز مي‌شود عده‌اي اصرار به ادامه اين روش‌ها و بر هم زدن امنيت جامعه دارند مي‌توان آنها را در رديف مفسد في‌الارض قرار داد و محاکمه و مجازات کرد.
موسي غضنفر آبادي نماينده مردم بم و عضو کميسيون قضايي:
* آقاي غضنفرآبادي ما با يک معضل در مورد ارازل و اوباش هم رو به رو هستيم؛ عده‌اي اوباش شناسنامه‌دار که سرقت و تجاوز و بر هم زدن نظم عمومي به شکل کار روزانه آنها در آمده، هرزگاهي دستگير مي‌شوند و بعد از اينکه به دستگاه قضايي تحويل داده مي‌شوند با تحمل يک مجازات غيربازدارنده و آزاد شدن، با شيوه جديد و يا با شدت بيشتر همان اعمال سابق خود را از سر مي‌گيرند. در همين رابطه سردار ساجدي‌نيا در پي دستگيري تعداد زيادي از اين اراذل و اوباش به قوه قضائيه پيشهاد داده است که اين عده را تحت عنوان محارب محاکمه کنند تا با اعمال مجازات درخور از ادامه فعاليت مجدد آنها جلوگيري شود. شما در اين رابطه چه نظري داريد؟‌
- بله چنين اشخاص تبهکاري را که اعمالي نظير تجاوز به عنف يا سرقت‌هاي مسلحانه و اعمالي از اين دست - که باعث ايجاد رعب و وحشت مي‌شود دارند را مي‌توان با اتهام محاربه مورد محاکمه قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست: