۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

مسئولين به هر قيمتي مي خواهند مدال كسب شود

فارغ از کسب جايگاه چهارم آسيا توسط ايران آنچه در بخش ورزش بانوان اتفاق افتاد، جامعه متدين کشور را به فکر فرو برد. صحنه‌هاي به نمايش درآمده در صفحه رسانه ملي تلنگري بود که با خود فکر کنيم جامعه اسلامي ما به کدام سمت و سو در حال حرکت است؟ آيا ايفاي نقش بانوان ورزشکار در ميادين حرفه‌اي همان نقشي است که دين اسلام براي آنها در نظر گرفته و در آن راستا براي آنان تعريف وظيفه نموده است؟

متاسفانه مديريت ورزشي کشور، ورزش بانوان را به جهتي برده است که بازگرداندن آن بسيار سخت و دشوار مي‌نمايد. چنانچه برنامه‌ريزي غلط و يا شايد مغرضانه بانوان کشور را از ورزشهاي همگاني به سويي سوق داد که امروز شاهد حرفه‌اي‌گري آنان باشيم. مشغله‌اي که حاصل آن به غيرازعوارض وخيم فيزيولوژيکي که ذکر آن در اين مقال نمي‌گنجند آثار وخيم‌تري هم داشت.

حرفه‌اي‌گري که لزوم آن کسب جايگاه و مقام است، کار را به جايي رساند که براي صيد مدالهاي رنگارنگ و در نهايت مقام چهارمي آسيا تن به هر ذلتي بدهيم. تا آنجا که زنان حاضر در تيم قايقراني با البسه‌اي زننده که نماد بارز تبرّج در اسلام است، در مقابل ديدگان همه جهانيان حاضر شوند و به عنوان يک شاخص به همه بفهمانند که جريان تلخ اندلس به عنوان يک تئوري قابل طرح اکنون به شکل يک روند ا

جرايي در آمده است!

و از اين جهت هم است كه با بي توجهي و مديريت غلط مطابق با اين روند غلط شاهد پوسيدن از داخل خواهيم بود.

آنچه گفته شد تقصيري است که متوجه مسئولين امر ورزش و سکوت کنندگان در قبال آن است و اما بخش ديگر مساله به قصور رسانه ملي باز مي‌گردد که در اين بين سنگ تمام گذاشت؛ تا جايي که براي اولين بار در روز جمعه از تلويزيون ام‌القراي جهان اسلام، شاهد نمايش زناني بوديم که از نيم‌تنه پايين بقريبا عريان بودند!

آنچه ذکر شد، تلنگري بود که ما را واداشت تا حداقل اين دغدغه را به مسئولين هم تعميم دهيم.لذا آنچه مي‌خوانيد حاصل همين درد دل با سيد جلال يحيي‌زاده رئيس کميته تربيت بدني مجلس است.

* يحيي‌زاده، حتما شما هم صحنه‌هاي پخش شده از ورزش بانوان کشور را از صدا و سيما ديده‌ايد! اين چه وضعي است؟ با کدام معيار شاخص، ما به آرمانهاي تعريف شده انقلاب خواهيم رسيد؟

- من از اين دغدغه مقدس واقعا متشکرم. بنده ديروز صبح که به حضور حجت‌الاسلام آشتياني نماينده مردم قم و عضو جامعه مدرسين رسيدم. ايشان به من خبر دادند که در جلسه روز قبل از آن که جامعه مدرسين در قم داشته‌اند نسبت به اين مسايلي که شما هم فرموديد به شدت اعلام موضع و اظهار نگراني شده است. چنانچه در اين جلسه عنوان شده بايد به سرعت دست به کار شد و با مسئولين امر مذاکره شود.

بنابراين به شما مي‌گويم دغدغه‌اي که شما داريد مساله‌اي است که بزرگان دين هم به شدت درباره آن مورد نگران هستند. لذا اين مسائل را نبايد دست کم گرفت؛ چرا که اينها معضلات کوچک و کمي نيست و نشان دهنده واقعيت‌هاي تلخي است که مهم و تاثيرگذار است.

بنده شخصا از دو ناحيه احساس نگراني مي‌کنم؛ يکي اينکه مسئولين ورزش کشور دارند براي کسب مدال به هر قيمتي پول خرج مي‌کنند و در هيچ کجاي اين روند هم اثري از کار فرهنگي ديده نمي‌شود و به تبع آن عمده ورزشکاران هم براي رسيدن به مدال دست به هر کاري مي‌زنند. و اين هموار کننده مسيري است که در نهايت نتيجه آن تصاوير زننده‌اي است که هم شما و هم ما مشاهده‌ کرده‌ايم.

اما مورد دوم بعد تبليغاتي و انتشار مسايل مربوط به ورزش است. من فکر مي‌کنم اگر ما گزارشهاي صدا و سيما از ورزش در سال 58 را با امروز مقايسه کنيم، به فاصله‌اي که از ارزشها گرفته‌ايم پي خواهيم برد. ما يادمان است که آن اوايل حتي مسابقات کشتي هم به دليل نيمه‌عريان بودن بدن ورزشکاران به طور محدود پوشش داده مي‌شد. چه برسد به اينکه امروز تصوير زنان با بدني نيمه عريان به صورت پخش زنده به نمايش در مي‌آيد(!)

من معتقدم مسايلي که شما اشاره کرديد، خلاف سياست‌هاي اصلي ما و در راستاي آن سياستهاي تعريف شده براي رسانه‌ها هستيم. الان مي‌گويند شبکه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنت به شکلي آسان در دسترس هستند و با اين‌گونه عمل کردن مي‌خواهند کاري کنند که افراد جذب اين شبکه‌ها نشوند، در حالي که زماني به حضرت امام گفتند اگر ما موسيقي پخش نکنيم مي‌روند از جاي ديگر تهيه مي‌کنند، امام هم در جواب فرمودند: «بروند تهيه کنند. شما نبايد منکر را گسترش دهيد. آنها خودشان به سوي شما بر‌مي‌گردند.»

هیچ نظری موجود نیست: