۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

ميراث ملت ايران را از ريچارد فراي جاسوس پس بگيريد

وقتي اواخر سال 1383 «شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور» شكل گرفت بر اساس آئين‌نامة مصوب، اين شورا در زير مجموعة وزارت امور خارجه قرار گرفت. اما با آغاز به كار دولت نهم و طبق نظر رئيس‌جمهور محترم، سطح و ساختار دبيرخانه ارتقاء يافت و به نهاد رياست جمهوري منتقل گرديد.

اين شورا درحالي به كار خود ادامه داد كه اسفنديار رحيم مشايي به عنوان جانشين رئيس‌جمهور تقريبا عهده‌دار تمام مسئوليت‌ها در آن شد.

ظاهرا يكي از وظايف اين شورا برگزاري همايش سالانه ايرانيان خارج از كشور است كه امسال نيز با حضور 1395 مدعو در تهران برگزار شد. البته اين همايش چنان حاشيه‌ساز شد كه تامدتها بعد از برگزاري اخبار متنوعي از مسائل مربوط به آن درز مي‌كرد كه نه هيچ كدام از اين اخبار تكذيب شد و نه ادله‌اي براي رد آن آورده شد.

مثلا اينكه هوشنگ اميراحمدي دلال و رابط شناسنامه‌دار سيا گفت كه تا يك قدمي درهاي همايش آمده و حتي در يكي از هتل‌ها هم اسكان يافته اما پس از افشا شدن موضوع، مسئولين همايش از او خواستند كه آفتابي نشود. يا اينكه يكي از ميهمانان به نام دكتر مسعود خاتمي رفيق گرمابه و گلستان ساكنان كاخ سفيد از آب درآمد و انتشار تصاوير او در كنار لائورا بوش(همسر بوش) به مناسبت عيد نوروز در كاخ سفيد شك و شبهه‌ها را از ميان برداشت.

اما يكي از حاشيه‌سازان اين مراسم يك مورخ و ايران‌شناس آمريكايي و البته يهودي‌تبار بود كه در پشت تريبون آن همايش آرزو كرد او را در كنار زاينده‌رود دفن كنند و البته در ازاي اين سخنان احساسات‌برانگيز به جاي يك قبر، يك كاخ هديه گرفت. اين درحالي بود كه نام‌برده 13 سال قبل از سوي وزارت اطلاعات در صفحه 131 ازكتابي 375 صفحه‌اي با عنوان «هويت» كه توسط انتشارات حيان به چاپ رسيده، به عنوان يك عنصر سازمان سيا و جاسوس مستقيم معرفي شده بود.

ريچارد فراي ظاهرا غير از جاسوسي متهم به جعل سند درباره تاريخ ايران نيز مي‌باشد؛ چرا که مستندات و يافته‌هاي علمي کارشناسان تاريخ و علماي درجه اول استشراق درباره ضد و نقيض‌گويي‌هاي اين يهودي آمريکايي درباره تاريخ ايران باستان هيچ شکي باقي نگذارده که ما با دانشمندي که قصد کار علمي آزاد دارد، روبرو نيستيم بلکه باجاسوس و جاعلي روبه‌رو هستيم که مرزي هم براي عمليات خود نمي‌شناسد.

حساسيت بر روي اين فرد و البته نقادي‌ها در مورد چرايي تفقد رئيس‌جمهور به وي زماني افزايش يافت كه علاوه بر وجود سابقه مشكوك، وي اخيرا در مصاحبه‌اي با مجري شبکه CNN (آسيه نامدار) بعد از اينكه گفت: «ايراني که شما از آن صحبت مي‌کنيد زير سلطه ملاها و آيت‌الله‌ها قرار دارد»، جواب داد: «مردم خوب و مردم بد در همه جاي جهان وجود دارند و حکومت مذهبي در ايران نيز از بين مي‌رود و همه چيز تغيير مي‌کند. اين آمد و شد حکومت‌ها در گذشته نيز بارها وجود داشته است.»

اينها بخشي از دلايل مستند بود كه باعث شد تا شوراي عالي ايرانيان با اتهام «بي درو پيكر» بودن روبه‌رو شود.

به هرحال شورايي كه به قول دبير كلش آقاي «ملك زاده» داراي چهار معاونت و 14 اداره كل است، از طرح تحقيق و تفحص مجلس در امان نماند. طرحي كه از 17 مهر ماه سال جاري در دستور كار مجلس قرار گرفت و در پنجم آبان با 141 رأي موافق در برابر 14 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از نمايندگان حاضر در جلسه آن روز مجلس به تصويب رسيد و قرار است بر اساس آن در مورد مبناي حقوقي تشكيل اين شورا، موازي‌كاري آن با وزارت خارجه، محل تامين هزينه‌هاي اين شورا و همچنين رفت و آمد‌هاي مشكوك به آن تحقيق و تفحص انجام شود.

آنچه خوانديد براي هفته‌نامه يالثارات‌الحسين دغدغه‌اي شد تا براي كسب اطلاعات بيشتر به گفتگو با پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بپردازد. براين اساس آنچه مي‌خوانيد حاصل گفتگوي شبانه ما با وي است:

*آقاي سروري چه حساسيتي باعث شد تا بالاخره مجلس تصميم به تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان بگيرد تا جايي كه حتي نمايندگان حامي دولت مثل آقاي رسايي نيز در اين مورد موضع سفت و سختي گرفتند؟

رسيدگي به وضعيت ايرانيان خارج از کشور يکي از موضوعات بسيار مهمي است که دولت در دستور کار خود قرار داده است. اين مساله مهم در ضمن کار باارزشي هم محسوب مي‌شود؛ چرا که ايرانيان خارج از کشور در هر کجا که باشند پاره‌هاي تن ملت ايران محسوب مي‌شوند. از طرف ديگر برقراري ارتباط با آنان مي‌توانست ظرفيت‌هاي موجود در اين عده را براي توسعه کشور فعال کند. اما متاسفانه احساسي در مجلس ايجاد شده مبني بر اينکه شوراي عالي ايرانيان به شکل يک مجموعه منفک و خارج از دايره کنترل دستگاه ديپلماسي کشور به کار خود ادامه مي‌دهد و عدم نظارت و کنترل باعث عدم شفافيت در عملکرد اين شورا گرديده است. لذا آنچه مشخص است توجه به ايرانيان خارج از کشور بايد در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي ايران صورت بگيرد.

يعني اگر قرار باشد عملکرد شوراي ايرانيان خارج از کشور به نحوي باشد که بر اثر آن عده‌اي که 30 سال عليه ملت ايران از هيچ کاري فروگذار نکردند و در روزهايي که ملت ما سخت‌ترين امتحانات خود را پشت سر مي‌گذاشتند و در کنار دشمنان ملت ايستادند و به تاراج ذخاير مملکت پرداختند، امروز طلبکارانه به ايران بيايند و اعاده حقوق نداشته خود را بکنند، امري ناپسند و غير قابل تحمل است.

از همين جهت هم احساس مي‌شد عملکرد شوراي ايرانيان خارج از کشور در مقابل اين عده دچار وادادگي شده و کساني را مورد توجه قرار داده که در 30 سال گذشته خط سيرشان در راستاي خط سير دشمنان انقلاب بوده است.

* آقاي سروري! مبناي اين احساس در مجلس چه بوده که باعث تصويب تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور شد؟

- تحقيق و تفحص به اين دليل از اين شورا انجام مي‌شود که ما متوجه شويم آيا احساس ما درست بوده يا خير.

* اما بالاخره همين احساس ناخوشايند داراي يک مبناي اوليه است؟!

- بله، از مصاديقي كه باعث اين تصميم شد حضور عنصري به نام «هوشنگ اميراحمدي» بود که مدارک و مستندات موجود حکايت از عملکرد سوء اين فرد عليه نظام جمهوري اسلامي دارد. در واقع پذيرفتني نيست کساني که جاسوس بدون پوشش آمريکايي‌ها محسوب مي‌شوند و عامل بدون واسطه سازمان سيا هستند، امروز روي فرش قرمز و با اقتدار و هيمنه وارد کشور ما بشوند.

* اگر چنين مستنداتي وجود دارد ديگر چه نيازي به تحقيق و تفحص است؟!

- خاصيت تحقيق و تفحص شفاف‌سازي است و در راستاي آن مشخص مي‌شود که اين مسايل صحت دارد يا نه؟ يعني شايد هم اين طور اثبات شود که احساس ما اشتباه بوده که البته من بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي بيفتد! اما به هر حال براي رفع ابهام موجود در اذهان نمايندگان و مردم بايد به انجام برسد. و من در کل معتقدم تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان به عنوان مجموعه‌اي جدا و بدون نظارت دستگاه ديپلماسي کشور كه در اقصي نقاط جهان هم در حال شکل‌گيري و ايجاد دفتر است لازم و ضروري است؛ چرا که در اين راستا نگراني‌هايي وجود دارد که عملکرد اين شورا در مدار حرکت و نظارت دستگاه ديپلماسي کشور نيست.

*چرا بايد شورايي كه توسط آقاي احمدي‌نژاد از وزارت خارجه منفك شده و به مجموعه رياست جمهوري پيوسته موجب نگراني مجلس باشد؟

ما نگرانيم اشخاصي که در ارتباط با موضوعات مختلف با ديدگاههاي آقاي احمدي‌نژاد داراي عدم تجانس هستند، در اين شورا نفوذ کرده باشند و کليت حرکت اين شورا را که مي‌تواند يک جريان مثبت باشد دچار انحراف کنند.

* آقاي سروري! يکي از اشخاصي که در همايش قبلي ايرانيان خارج از کشور روي او مانور زيادي داده شد و از آقاي احمدي‌نژاد هم يک کاخ جايزه گرفت، ريچارد فراي معروف است که همان موقع گفته شد اين آقا به قول شما يک جاسوس بدون پوشش آمريکايي‌هاست و چند روز پيش هم وي در يک مصاحبه تعابير بدي در مورد نظام جمهوري اسلامي به کار برده است، مجلس در ارتباط با اين شخص چه مطالبه‌اي از دولت دارد؟

- اين موضوع به نظر من دو مساله و دغدغه جداست. اول اينکه چرا شوراي عالي ايرانيان بايد بستري باشد که دشمنان انقلاب به آن با چشم طمع نگاه کنند و بعد از 30 سال خون دل دادن به ملت ايران با پول بيت‌المال در داخل کشور مورد پذيرايي قرار گيرند و بعد هم اظهارات و اقدامات براندازانه خود را در خارج از کشور ادامه دهند و سوال بعد هم اينکه اين افراد چگونه توانسته‌اند از فيلترهاي موجود عبور کنند و در چنين همايشي رخنه کنند؟ آيا گسلي در دستگاه ديپلماسي کشور به وجود آمده که اشخاصي با اين سابقه به همايش ايرانيان ورود پيدا مي‌کنند و از دست عالي‌ترين مقام اجرايي کشور جايزه دريافت مي‌کنند؟ اين مسايل واقعا ابهام‌برانگيز و قابل تامل است و تعجب انسان را برمي‌‌انگيزد. نظامي که 30 سال با قدرت هر چه تمام‌تر در مقابل استکبار ايستاده و پوزه او را به خاک ماليده و موج مقاومت را در سراسر جهان برانگيخته و با همين موج رژيم صهيونيستي را زمين‌گير کرده، حالا در مقابل عناصر جاسوس و عامل‌هاي سيا منفعل شده. لذا بنده معتقدم اين مساله بايد در موضوع تحقيق و تفحص با جديت مورد بررسي قرار بگيرد و مشخص شود که چگونه اين افراد مساله‌دار توانسته‌اند از لايه‌هاي امنيتي عبور کنند و در همايش ايرانيان خارج از کشور حاضر شوند. به اعتقاد من اين تحقيق و تفحص مي‌تواند اين جريان را به مسير اصلي خودش برگرداند و جلوي انحراف را با يک برنامه‌ريزي صحيح بگيرد.

* اينکه تحقيق و تفحص مي‌تواند جلوي يک انحراف جدي را بگيرد يک بحث است؛ ولي آيا به نظر شما اين جديت در مجلس وجود دارد تا با قدرت مطالبه خود را پيگيري بکند؟ يعني احتمالا با گذر زمان اين حساسيت کمرنگ نمي‌شود؟

- ببينيد، آرايي که به اين تحقيق و تفحص چه در داخل کميسيون و چه در صحن مجلس راي دادند، آراي حداکثري بودند واين نشان دهنده عزم بسيار جدي مجلس در به نتيجه رساندن اين کار است. ما همه تلاشمان را انجام مي‌دهيم تا اين تحقيق و تفحص ابتر نماند و گزارش آن براي استماع ملت ايران و همين طور رسيدگي‌هاي بعدي به زودي تهيه شود.

*در کلام آخر آيا يالثارات مي‌تواند از اين تريبون از قول شما از آقاي احمدي‌نژاد بخواهد در يک واکنش حداقلي نسبت به اظهارات ريچارد فراي جايزه اعطا شده را از او پس بگيرد؟

- بله، اين کمترين مطالبه ماست.

هیچ نظری موجود نیست: