۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

محمد اسماعيل کوثري :خاتمي عددي نيست که براي او شرط تعيين کنيم


پنجشنبه دوم دي ماه 89 داریوش قنبری عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامي از دیدار فراکسیون متبوع خود با محمد خاتمی در یکشنبه پنجم همين ماه خبر داده بود.
اين ديدار در حالي در آستانه سالگرد حماسه نهم دي انجام شد که مردم، سال پيش از آن، تقاضاي اشد مجازات را براي خاتمي کرده بودند.
اما به هر حال يکشنبه شب پنجم دي ماه دفتر خاتمی واقع در خیابان یاسر محل اين ديدار بود که در آن طرفین به بررسی شرایط سیاسی کشور و وضعیت در شرایط کنونی پرداختند.
با آنکه تا کنون جزئيات اين ديدار انتشار نيافته اما پايگاه فراکسيون اقليت مجلس اعلام کرد در اين ديدار سه ساعته موضوعات مختلفی توسط خاتمي به اين شرح مطرح شده است:
او کف خواسته اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آتی را؛ آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه ها و رفع محدودیت های نا بجا، اعلام کرد.
خاتمي با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: "بخش قابل توجهی از زندانیان سیاسی که منتقد و معترض به وضعیت موجود بودند و حتی اگر اشتباهی داشتند حق نبود که بازداشت و محکوم شوند. چرا با خانواده های زندانیان که متقاضی حقوق مسلم شرعی و قانونی زندانیان‌شان هستند برخورد ناروا مي‌شود؟"
خاتمي سخنش در اين جلسه را چنين ادامه داد: "من نمی گویم که برخی عمدا بنای نادیده گرفتن رای و اراده مردم را دارند و یا می خواهند در انتخابات تقلب شود، اگر چه صاحبان این تفکر کم نیستند، بلکه می گویم باید آنچه که متناسب با خواست و اراده مردم است و با روح قانون اساسی هماهنگی دارد مبنای کار قرار گیرد تا مردم با آزادی و امنیت در عرصه حضور یابند."
وی با اشاره به مسئله انتخابات افزود:" اگر این شرایط محقق شد تصمیم می گیریم که چگونه عمل کنیم. اما با توجه به روندی که هم اینک حاکم است به نظر می رسد شرایط در آینده سخت تر و راه ها بسته تر و محدودیت‌ها گسترده تر خواهد شد."
وشايد بتوان گفت اين آخرين بخش حرفهاي خاتمي بوده است:" خیال نکنند با حذف جریان منتقد و معترض اما پایبند به چارچوب موازین قانونی ودینی به نفع انقلاب کار می کنند."
امابازتاب اين شرط گذاري چنان موجي ايجاد کرد که تقريبا هيچ کدام از اعضاي فراکسيون اقليت حاضر نشدند حضور در اين جلسه را گردن بگيرند! تاجايي که پس از سوال کيهان از ايشان، هر کدام واکنش جالبي نشان مي‌دهند که خواندني است:
جهانبخش امینی: عضو اقلیت هستم ولی اصلا در جلساتی که با حضور خاتمی و دیگر سران فتنه برگزار شود شرکت نمی کنم. من فقط تا روز انتخابات با آنها بودم.
یوسف نژاد: من در جلسه دیدار با خاتمی نبودم.
نادر قاضی پور : مگر من بیکارم که با خاتمی دیدار کنم؟ اقلیتی نیستم.
خباز: در دیدار با خاتمی نبودم نه قبلش نه بعدش!
نصرالله ترابی: حالا بودم یا نبودم! نمی خواهم صحبت کنم.
محمد مهدی شهریاری (نماینده بجنورد): حالا رفتم یا نرفتم به شما چه مربوط است؟
خبرنگار: چرا به دیدار خاتمی رفتید؟
شهریاری: شما کی هستید که این را از من می‌پرسید؟
خبرنگار: من خبرنگارم.
شهریاری: بیخود کردید. (تلفن را قطع می کند.)
طاهرخانی: الان نمی توانم صحبت کنم.
موقع انتشار اين گزارش 18 روز از گردهمايي اقليتها و تبعاتش مي گذرد. اما تعيين شروط در آن ميهماني کوچک توسط خاتمي و ادامه حرفهاي سابقش در آستانه روز نهم دي آنقدر جالب بود که يالثارات را برآن داشت در اين باره به گفت‌وگو با محمد اسماعيل کوثري بنشيند:
* آقاي کوثري! يکي از سه نفري که مردم در روز نهم دي به دليل خيانت به نظام و انقلاب براي او مجازات اعدام خواستند محمد خاتمي بود. حالا چه اتفاقي افتاده که وي صحبت از بازگشت به نظام آن هم ژست‌طلبکارانه و تعيين شرط و شروط مي‌کند؟
- شخصي را به ده راه نمي‌دادند سراغ خانه کدخدا را مي‌گرفت. لذا قضيه خاتمي هم شامل همين ضرب‌المثل است! در حالي که ملت از وي ابراز تنفر مي‌کنند او مي‌آيد وبراي نظام شرط تعيين مي‌کند! بالاخره در فهرست سران فتنه نام ايشان هم موجود است و تکليف وي در دادگاه و در جايگاه متهم مشخص خواهد شد و تا قبل از اينکه اين اتفاق نيفتد گزينه ديگري پيش روي خاتمي وجود ندارد.
لذا برنامه‌اي که وي در ذهن خود مبني بر ناديده گرفتن جنايات سال 88 و موجه نشان دادن چهره خودش پرورانده، محال به نظر مي‌رسد، چه برسد به اينکه وي بخواهد به صورت يک فعال سياسي به فرض، خود را براي انتخابات آتي آماده کند!
* به نظر شما با اين نفرت عمومي که از جريان فتنه و سران آن وجود دارد، اين اعتماد به نفس کاذب خاتمي از کجا نشئت مي‌گيرد؟
- اين مساله را نه مي‌توان اعتماد به نفس ناميد و نه جرئت و جسارت! اينها اگر جرئت و جسارت داشتند، آن وقتي که حضرت امام(ره) اولويت امر را دفاع مقدس و حضور در جبهه تعيين کرده بود، در جبهه حضور پيدا مي‌کردند. لذا اين جسارت جداي از معناي واقعي و اصلي آن است و بايد آن را به گستاخي تعبير و تفسير کرد.
و اين گستاخي و اعتماد به نفس کاذب هم منشاء خارجي دارد. بالاخره رهبران خارجي فتنه با روشن نگه‌داشتن آتش فتنه در داخل اميدوارند و به چنين اشخاصي ماموريت مي‌دهند و آنها را شارژ مي‌کنند. اين عده هم از رأفت نظام جمهوري اسلامي که سياست خود را مبني بر جذب حداکثري و دفع حداقلي قرار داده سوءاستفاده مي‌کنند و پا را از گليم خودشان درازتر مي‌کنند.
* شايد علت تعيين شرط و شروط توسط خاتمي اين باشد که تا حالا نظام براي وي و همدستانش شرط تعيين نکرده، فکر نمي‌کنيد الان وقت مناسبي براي تعيين شرط نظام براي اين افراد باشد؟
- مساله اين است که وي عددي نيست که بخواهيم برايش شرط تعيين کنيم. لذا اين مساله بايد از راه خودش که مربوط به قوه قضائيه است دنبال شود.
* ظاهرا خاتمي در ديداري که با نمايندگان اقليت مجلس داشته‌، اين شرط و شروط را تعيين کرده است. اين در حالي است که به هر حال اين عده نمايندگان قانوني مردم در قوه مقننه هستند و از اين فرصت سوءاستفاده کرده‌اند. تکليف اين عده چيست؟
- اين عده از نمايندگاني که با خاتمي ديدار کرده‌اند بايد شناسايي شده و صلاحيت آنها توسط شوراي نگهبان مورد بازبيني دوباره قرار گيرد. آيا صلاحيت عده‌اي که با ناديده گرفتن خواسته راي دهندگان، به ديدار سران فتنه رفته و زمينه‌اي را فراهم مي‌کنند تا آنها به اقامه چنين گستاخي بپردازند مورد تاييد است؟ لذا براي انتخابات بعدي که فرصت کوتاهي هم باقي است بايد تکليف اين افراد مشخص شود.
در اين رابطه مردم حوزه‌‌هاي انتخابي اين افراد هم بايد هوشيار باشند و اين عده را طرد کنند.

* آيا شما از جزئيات ديدار فراکسيون اقليت با خاتمي اطلاعي داريد که به خوانندگان يالثارات بدهيد؟
- ظاهرا اين عده، دو ديدار با خاتمي داشته‌اند که بايد در مورد آن اطلاع‌رساني شود و مردم را آگاه کرد. لذا بعد از اين ديدارها و اعلام شرط و شروط خاتمي، برخي نمايندگان اقليت اين طور مطرح کردند که ما با اين قصد به ديدار خاتمي رفتيم که به او بگوييم چرا در مقابل نظام ايستادگي مي‌کند.
* اگر هم چنين ادعايي از طرف فراکسيون اقليت مطرح است، به نظر شما چطور بايد صحت اين ادعا را ثابت کنند؟
- تنها راه موجود اين است که اين عده علنا از افرادي مثل خاتمي و همپيمانان او اعلام انزجار کنند.

هیچ نظری موجود نیست: