۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

مردم از مسئولين فرهنگي شکايت کنند،مجلس تا استيضاح پيش مي رود


17 مهر ماه سال جاري نمایشی با عنوان «اتللو» به کارگردانی عاطفه تهرانی در تالار قشقایی تئاترشهر به نمايش درآمد که مبنای آن حرکات موزون بود و عده‌ای آن را در ردیف رقص‌های باله تعریف کردند. تا آنجا که مي‌توان گفت تأکید کارگردان اين تئاتربر بیان داستان اتللو در قالب رقصهاي عاشقانه بود.
اين اثر در حالي جايزه بهترين كارگرداني تئاتر را از جشنواره تئاتر فجر دريافت کرد كه بيشتر به آثار توليدي پيش از انقلاب شباهت داشت!. صحنه‌های رقص زنان، رقص زنان و مردان و رقص مردان که خلاف شرع وعرف ماست مسئله‌اي بود که در اجراي اتللو مبناي کار را تشکيل مي‌داد. اما اعتراض‌ها باعث شد تنها سه روز بعد با وجود اين که اين نمايش چند جايزه از وزارت ارشاد دريافت کرده بود 10 نفر ازعواملش توسط دادستان به دادگاه احضار شوند.
جعفری دولت‌آبادی پس از اين گفت: «امروز بايد در حوزه‌ هنر تاکيد کنيم که انقلاب ما يک انقلاب فرهنگی بوده و پاسداری از آرمان‌های فرهنگی آن حرف اول را می‌زند؛ بنابراين هنرمندان کشور بايد با تلاش، به اين آرمان بزرگ خدمت کنند. بعضا حرف‌ها يا نقل‌هايی شنيده و يا آثاری ارايه می‌شود که تاثر مومنان و افراد جامعه را به دنبال دارد. برای نمونه اخيرا تئاتری در کشور اجرا شده که ما ناچار شديم افراد را به دادسرا احضار کنيم و برای آن‌ها پرونده تشکيل دهيم.»
دادستان تهران در جمع خبرنگاران با توضيح بيشتر در اين خصوص اظهار کرد: «اين تئاتر بر اساس يک نوشته‌ خارجی در حال اجرا بوده و در سايت‌های خبری نيز انعکاس يافته است و موضوع آن مسائل اجتماعی بوده که رفتار بازيگران در تئاتر کاملا اشکال داشته است.»
وی با اعلام اين‌که « اين پرونده در يکی از شعب دادسرای مرکز مفتوح شده است» اظهار کرد: «افراد در دو سه روز گذشته در دادسرا حاضر شدند و از آن‌ها تحقيقات به عمل آمد.»
اما تنها سه ماه و پنج روز پس از جريحه‌دار شدن احساسات عمومي به واسطه اجراي تئاتر «اتللو» و برخورد قضايي با ‌آن، تئاتر ديگري به مراتب با ماهيت بدتري از نمايش قبلي از 15 دي ماه در تئاتر شهر در حال اجراست.
«هدا گابلر» نام نمايشي است كه به نويسندگي و كارگرداني «وحيد رهباني» به محلي براي ترويج اباحه‌گري، ابتذال و عادي‌سازي چند شوهري، اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهاي يك فرقه انحرافي موسوم به «بردگي جنسي و فراماسونري» و ديگر اقدامات ضدارزشي تبديل شده است.
بر اساس گزارش سرويس هنري فارس، نمايش مذكور كه مبتني بر فلسفه نيست‌انگاري غربي است و هيچ نسبتي با آموزه‌هاي ملي و مذهبي ما ندارد، پيش از اين در بيست‌وهفتمين جشواره بين‌المللي تئاتر فجر و نيز براي اهالي رسانه به صورت اختصاصي به نمايش گذاشته شده بود.
در يكي از بخش‌هاي اين تئاتر شخصيت زن نمايش توسط زنجيري از سوي معشوقه خود كشيده مي‌شود كه اين تصوير نماد فرقه انحرافي بردگي جنسي است.
عمده موضوع اين نمايش حول شخصيت يك زن خودخواه و هوسران و مطلقه استوار شده كه هم اكنون با اينكه شوهر دارد با يك قاضي بي‌قيد نيز دوست بوده و با وي رابطه دارد.
در ادامه اين نمايش كه مبتني بر نگره توهم‌افكن و سياه‌آلود نويسنده نروژي آن يعني «هنريك ايبسن» است، زن هوسران همواره به دنبال اجيركردن عشق مردان براي خود بوده و به راحتي با دوستش - شخصيت قاضي- رابطه نامشروع دارد، اگرچه اين رفتار در منظومه تفكرات غرب طبيعي به نظر مي‌رسد.
عادي‌سازي شرب خمر و حالات مستي پس از آن به صورت تلويحي با پوشش خوردن آب پرتقال و نيز برقراري رابطه نامشروع به صورت علني و آشكار از ديگر نكاتي است كه در اين نمايش مبتذل ديده مي‌شود و گفته قاضي اين نمايش مبني بر اينكه «من دوست دارم هميشه نفر سوم باشم» مويد اباحه‌گري جنسي در اين به اصطلاح نمايشنامه است.
به هر حال نمايش مبتذل و متاثر از فلسفه نيست‌انگار «هدا گابلر» با بازي نسيم ادبي، احمد ساعتچيان، مهدي بجستاني، رضا مولايي، شيوا ابراهيمي، روح‌الله حق‌گو لسان و ندا حاجي‌بابايي براي عموم در حال اجراست كه نشان مي‌دهد گويا نه وزارت ارشاد گوش شنوايي براي تذکرات مردم و نمايندگان مجلس دارد و نه قصدي براي پايان دادن به اين وضعيت! شايد زباني که دادستان با آن سخن مي گويد فعلا تنها راه پيشرو براي پايان دادن به اين اوضاع باشد . آنچه گفته شد براي دست اندرکاران هفته‌نامه يالثارات موضوع مهمي بود که باعث شد در آخرين لحظات، گزارش مربوط به مراحل اجرايي طرح امر به معروف و نهي از منکر را از صفحه گفتگو حذف کنند و به اين مورد اسف‌بار بپردازند. لذا در اين راستا ابتدا به گفتگو با يکي از روحانيون پيگير مجلس دراين زمينه يعني محمدتقي رهبر و سپس به گفتگو با آيت‌الله نمازي امام جمعه کاشان پرداختيم تا ضمن درخواست اطلاع‌رساني به مراجع عظام،
از ايشان به چاره‌جويي در اين رابطه بپردازيم.
*آقاي رهبر گزارش يالثارات را دريافت کرديد در اين رابطه چه نظري داريد؟
-حدود يک ماه و اندي قبل که وزير ارشاد به مجلس فراخوانده شد، در مورد وقايع رخ داده در نمايش اتللو تئاتر شهر از وي سوال شد و به ايشان تذکر داده شد که شما به عنوان مسئول فرهنگي کشور بايد پاسخگو باشيد! اما متاسفانه بازهم باتوجه به گزارشي که شما به ما ارائه داديد شاهد نوعي اوباشگري و بي‌بند و باري و اباحه‌گري در عرصه هنر و تئاتر هستيم.
اين در حالي است که اين موارد مزيد بر وقايعي است که در نمايشگاهها و اماکن مختلف رخ داده و مي‌دهد و اين حاکي از عدم واکنش مناسب و سريع مسئولين است.
به نظر من بايد يک نسخه از اين گزارش به شخص وزير و يک نسخه ديگر براي رسيدگي به دستگاه قضايي ارسال شود. اين بايد در تاريخ ثبت شود که چقدر مسئولين خود را به کري زدند. ما واقعا دغدغه‌اي در اين موارد نمي‌بينيم. در حالي که اين وقايع هم داراي بعد و هدف فرهنگي و هم سياسي است و پرده‌هاي حيا يکي پس از ديگري دريده مي‌شود و دشمن در راستاي ادامه جنگ نرم پيش مي‌آيد.
اين يک جريان هدايت شده است که خود آقايان هم به آن اذعان دارند. من واقعا نمي‌دانم چه کار بايد کرد؟! چند وقت قبل نامه‌‌اي براي ما فرستاده بودند مبني بر اينکه مردم از دستگاههاي حکومتي مايوس شده‌اند و خودشان قصد ورود به صحنه دارند. حال سوال اينجاست اگر مردم به صحنه بيايند چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ آيا اين وظيفه دستگاههاي دولتي نيست که به اين امور رسيدگي کنند؟ چرا از اين وظيفه‌اي که خدا و نظام بر گردن آنها گذاشته است طفره مي‌روند؟
گويا حاکميت به صحبت در مورد آب و نان خلاصه شده است. ما به مقام معظم رهبري هم عرض کرديم که آب و نان مردم اهميت دارد اما مهمتر از آن دين مردم است. دستگاههاي ما ادعاي اصولگرايي مي‌کنند در حالي که تحرکي براي حفظ اصول نمي‌کنند.
*آقاي رهبر! شما مي‌فرماييد تحرکي براي حفظ اصول ندارند، اما اين چيزي که ما مي‌بينيم حکايت از تحرک آن براي محو ارزشها دارد.
- اين مساله مهمي است که نبايد به آن بي‌توجه بود و بايد از طرق مختلف فشار وارد کرد تا راهکاري پيدا شود. آقايان فکر مي‌کنند فتنه فقط به عده‌اي آشوبگر با مچ‌بند سبز ختم مي‌شود در حالي که اين اباحي‌گري‌ها از آن فتنه مدنظر آقايان خطرناک‌تر است.
* حاج‌آقا! طبق فرمايش شما تا الان چند بار وزير ارشاد براي پاسخگويي به مجلس آمده ولي فايده‌اي نداشته است؟ از طرف ديگر دادستان همان موقع جلو آمد و عوامل تئاتر مستهجن قبلي را به دادگاه کشاند. ما الان در حال گذر از اجراي مراحل مختلف بند «م» وصيتنامه حضرت امام(ره) هستيم. قوه قضائيه آخرين اميد مردم براي جلوگيري از گسترش اين مفاسد است.
- شما به بند «ميم» وصيتنامه حضرت امام اشاره کرديد. بنده چند وقت پيش مقاله‌اي در نشريه پاسدار اسلام منتشر کردم بر اين مبنا که اگر مردم مي‌بينند مسئولين بي‌توجهي مي‌کنند خود به صحنه بيايند. اما اين هم يک مساله است! با کدام ساز و کار؟ با کدام حمايت؟!مردم صدها بار تظاهرات اعتراض‌آميز کردند، صدها بيانيه صادر شد؛ اما ديديم يک مسئول با يک مصاحبه آب سردي بر احساسات مردم ريخت! خلاصه اين راه و رسم حاکميت نيست.
* بالاخره الان چه کار بايد کرد؟
- هر چند که رفتار مسئولين مايوس کننده است، اما باید باز هم به آنها فشار وارد کرد. ما تا سرحد استيضاح وزراي ذيربط پيش خواهيم رفت. الان در مجلس بحث استيضاح آقايان مسئولين فرهنگي مطرح است. اينها بايد در پيشگاه ملت پاسخگو باشند. آبروي ما در سطح جهان در خطر است! قبل از تماس شما مقاله‌اي مي‌خواندم که در آن دختران بازيگر خارجي تازه مسلمان شده که از مدعوين جشنواره «دختران آفتاب» بودند از وضعيت حجاب زنان در تهران اظهار تاسف کرده و گفته بودند با ديدن اين صحنه‌ها دل ما به درد آمد. اينکه ما نمي‌توانيم حريف عده‌اي زن بي‌بند و بار شويم چيزي نيست جز ضعف حاکميت!
* آقاي رهبر! همانطور که گفتم مردم الان در مسير اجراي بند «ميم» وصيتنامه حضرت امام حرکت مي‌کنند و اين مسير از اعتراض به نمايندگان براي پيگيري خواسته‌هاي مردمي شروع شد و پس از چند ماه ظاهرا بي‌فايده مي‌نمايد. راهکار شما در ادامه اين مسير چيست؟
- مجلس در حدود وظايف قانوني خود بيانيه‌اي با 236 امضا صادر کرد و طرح سوال از رئيس‌جمهور را در وضعيت بحران حجاب با 70 امضا ارائه کرد. چند وزير احضار شده‌اند، لذا اختيارات نمايندگان مجلس محدود است و مرحله آخر هم استيضاح خواهد بود. اما نهادهای مردمي بايد طبق نظر صاحب‌نظران فعال شوند و با تنظيم شکايت از مسببين این تئاتر پرونده اين کار را در قوه قضائيه باز کنند.
* ما پس از شما با آيت‌الله نمازي تماس حاصل خواهيم كرد شما در رابطه با اين موضوع پيامي براي ايشان نداريد؟
- ضمن ابلاغ سلام بنده با ذكر موارد قبلي از ايشان چاره‌جويي كنيد
آيت‌الله نمازي امام جمعه شهر كاشان و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم
*باسلام به محضر آيت‌الله نمازي شما گزارش يالثارات و پيام حجت‌الاسلام محمد تقي رهبر را دريافت كرديد. در رابطه با اين مسئله چه بايد كرد؟
ضمن تشکر از احساس مسئوليت دست‌اندرکاران هفته‌نامه يالثارات الحسين.
اما گزارش بخش هنري خبرگزاري فارس از اين نمايش را که به ضميمه نامه يالثارات بود مطالعه کردم، دنيايي از غم و اندوه قلب بنده را گرفت،عجبا!!!در ام القراي جهان اسلام!!!، در تهران!!!، در تئاترشهر!!!، نمايشهايي روي صحنه مي‌رود که مروج فساد و ويران کننده خانواده‌هاست؟!!!
کدام مقام مسئول به اجراي اين نمايشنامه مجوز داده است؟!!! اگر بدون مجوز درحال اجراست، چرا ادامه کار آن را تعطيل نکرده‌اند؟!!! اگر محتواي تئاتر همان است که در گزارش خبرگزاري فارس آمده است، مجريان اين برنامه از نظر شرعي فاسد و مفسد هستند و طبق قوانين کيفري بايد دستگير و محاکمه و مجازات شوند.
در ارتباط با مسئولان و مجموعه‌هاي توليد کارهاي هنري اعم از سريال، فيلم و تئاتر هدايت و ساماندهي براي ميان‌مدت و بلندمدت ضروري است لذا در اين راستا بايد يک تحول اساسي در نظام آموزشي و تخصصي دانشکده‌هاي هنر ايجاد شود وهنرمندان با الهام از اصول و آداب ارزشي توحيدي سوژه‌هاي هنري خود را ارائه نمايند.
شوراي انقلاب فرهنگي بايد سياست تعليم و تربيت هنرمندان را متناسب با نظام ارزشي انقلاب اسلامي تدوين و تصويب و به دانشکده‌هاي مربوطه ابلاغ نمايد.
براي مواردي که گروههاي هنري مي‌خواهند فيلم يا سريال يا تئاتري را تهيه کنند وزارت ارشاد و ديگر متوليان امور هنري پيشاپيش معيارها و اصول لازم الرعايه را به آنان رسما ابلاغ کنند و در صورت عدم رعايت اين اصول از دادن مجوز خودداري شود.
اگر مواردي بدون رعايت موازين قانوني که متضمن ارائه الگوهاي خلاف اخلاق و ساختارشکن در روي صحنه نمايش است اجرا شد طبق قانون بايد با متخلفان برخورد شود.
اگر مسئولان و مقامات اجرايي به وظايف خود عمل نکردند مردم به صورت مکتوب و شفاهي در اجتماعات از آنان رسيدگي و برخورد با متخلفان را مطالبه کنند.



















۱ نظر:

ناشناس گفت...

چندی پیش با شنیدن سخنرانی های آقای رائفی و مطلع شدن از اجرای کنسرتهایی با سبک متال پی به مترسک بودن آقایون وزارت ارشادی برده بودم اما باشنیدن این خبر دارم مشکوک می شم که این آقایون خود خود ستون پنجم دشمن هستند.
ممنون از اطلاع رسانی تون...
دست حق یارتان.