۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

فتنه اقتصادي در دستور کار فتنه گران سياسي

اشاره :هنوز نفسها از پشت سر گذاشتن فتنه سياسي سال گذشته تازه نشده که خبرها حکايت از تشکيل يک ستاد حمايت توسط سران همان جريان قبلي دارد که با حضور چند تن از اعضاي حزب‌هاي منحل شده و غيرقانوني مشارکت و مجاهدين ايجاد شده تا مانع از اجراي طرح تحول اقتصادي شوند.
گفته مي‌شود اين ستاد وظيفه دارد با پخش شايعه و اخبار نادرست در وحله اول و با راه‌ندازي اعتراضات خياباني در مراحل بعدي مانع از اجراي قانون يارانه‌ها شود.
ضمن اينکه شنيده شده اين ستاد پيش از اين در ماجراي اعتراض بازار عليه قانون ماليات بر ارزش افزوده نيزکاملا فعال بوده و نقش برنامه‌يزي و حمايتي از معترضين را هم برعهده داشته است.
اما فتنه اقتصادي خبري بود که با اظهارات رئيس‌جمهور آغاز شد و با توسط فرمانده نيروي انتظامي مورد تاکيد قرار گرفت، ضمن اينکه برخي نمايندگان مجلس هم با انتشار اخباري گنگ وجود آن را تاييد کردند. همه اين موارد هفته‌نامه يالثارات الحسين(ع) را برآن داشت تا ضمن گفتگو با برخي نمايندگان مردم در مجلس، به چارهجويي در اين رابطه بپردازد، لذا آنچه مي‌خوانيد حاصل گفتگو با يک عضو کميسيون اقتصادي و دو عضو کميسيون امنيت ملي است
زهره الهيان نماينده مردم تهران و عضو کميسيون امنيت ملي
*رئيس جمهور خبر از تشکيل ستادي براي اخلال در روند هدفمندسازي يارانه‌ها داده‌اند شما اطلاعي در اين رابطه داريد؟
- با توجه به اينکه ما در حال اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم که ان‌شاءالله يک تحول عظيم اقتصادي را در کشور به وجود خواهد آورد که بخشي از نتيجه آن قطعاً گامي بزرگ در اصلاح الگوي مصرف و قطع وابستگي به خارج خواهد بود، به همين دليل هم طبيعي است که دشمنان نظام در خارج بيکار نمي‌نشينند و اخباري که مي‌دهند دال بر اين است که اخلال در روند اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها، در دستور کار جريان فتنه در داخل قرار گرفته است. در اين راستا دشمنان خارجي براي وارد کردن ضربه نهايي به نظام حساب زيادي روي نارضايتي مردم باز کرده‌اند و بالطبع مقطع زماني هدفمندي يارانه‌ها، به دليل حساسيت ويژه‌اي که دارد، نقطه اميدي براي آنها محسوب مي‌شود؛ تا با اخلال در روند اجراي آن به اهداف خود دست پيدا کنند و متأسفانه شاهديم برخي رسانه‌هاي داخلي هم همراستا با دشمن مشغول به فعاليت هستند.
*خانم الهيان! گويا شما با وزير اطلاعات جلسه‌اي داشته‌ايد. در صورت امکان اخبار قابل انتشار اين جلسه را براي خوانندگان ما هم بازگو کنيد.
اخبار و اطلاعات واصله حکايت از اين دارد که متأسفانه سران فتنه و عوامل زيرمجموعه آنها در داخل، توان خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند با ايجاد نارضايتي در اقشار مردم، به دشمن در دستيابي به اهدافشان کمک کنند.
* اگر ممکن است کدهاي دقيق‌تري بيان بفرماييد.
- به لحاظ مسايل امنيتي امکان ارائه کدهاي دقيق‌تر براي من وجود ندارد اما همين‌قدر مي‌توانم بگويم که اخبار حکايت از اين دارد که بعد از فتنه سياسي، فتنه اقتصادي در دستور کار سران آنها قرار دارد.
* با توجه به هشداري که وزير اطلاعات داده‌اند کميسيون امنيت ملي چه تمهيداتي در اين زمينه انديشيده.
- با توجه به اهميت موضوع، جلسات متعددي برگزار شد و قرار بر اين شد که نهادهاي دست‌اندرکار به تناوب گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهند.

کاظم جلالي عضو کميسيون امنيت ملي
*آقاي جلالي اخبار مربوط به احتمال شکل‌گيري فتنه اقتصادي صحت دارد؟
- با توجه به روند حوادث 30 ساله پس از انقلاب، دشمنان نظام اين نکته را فهميده‌اند. که از منظر سياسي قادر به آسيب‌‌زدن به نظام نخواهند بود؛ چرا که نظام ما يک نظام مردمي است که هم در داخل درصد بالايي از افکار عمومي از آن حمايت مي‌کنند و هم در خارج ميزان زيادي از اذهان عمومي متوجه شعارهاي نظام جمهوري اسلامي ايران است. نمونه تازه آن هم در سفر اخير رياست محترم جمهور به لبنان مشاهده شد که در واقع استقبالي شورانگيز از گفتمان انقلاب اسلامي و امام و همچنين مقام معظم رهبري بود. به همين دليل طبيعتاً دشمن امروز به ضربه زدن از ناحيه اقتصادي دل بسته است. البته اين معطوف به امروز نيست بلکه از قبل هم وجود داشته اما امروز رنگ و بوي بيشتري به خود گرفته است. ضمن اينکه از اين نکته مهم نبايد غافل شد که بيشتر حجم اين فشارها مربوط به عمليات رسانه‌اي است.
* دشمن در جبهه رسانه‌اي چگونه مي‌تواند به اقتصاد کشور لطمه بزند؟
- آنها اين کار را از طريق القاي نااميدي و ايجاد جو ترس براي مردم انجام مي‌دهند و ابزار اين شيوه هم، ناکارآمد نشان دادن دستگاه‌هاي اجرايي است. اين مسأله در حال حاضر با ايجاد ترس در مردم از شکست در اجراي پروژه مهم هدفمندي يارانه‌هاست. هدف همه اين عمليات‌ها القاي وجود شرايط بحراني است تا از اين طريق مردم را دچار سردرگمي کنند؛ چرا که يکي از مؤلفه‌هاي موجود در شرايط بحران سردرگمي است. از طرف ديگر از آنجايي که سناريوي بحران همواره به عنوان يک نشانه مد نظر بوده است که پس از آن اتفاقات ناگواري در شرف وقوع است، لذا با توسل به اين شيوه اين حس در مردم ايجاد مي‌شود که قطعاً وقايع ناخوشايندي در شرف وقوع است.
* چه نتيجه‌اي از اين بحران‌آفريني کاذب مدنظر تئوريسين‌هاي اين شرايط است؟
- طبيعتاً هدف آنها اين است که مردم را در برابر نظام قرار دهند. و اين پروژه‌اي است که الان در دست دشمن قرار داشته و در حال القاي آن به مردم هستند.
* آيا اين بحران‌آفريني فقط در حد جنگ رسانه‌اي است يا وارد عرصه عمليات هم خواهند شد؟
- به نظر من بحران‌آفريني چند مرحله خواهد داشت که مرحله اول آن ايجاد جنگ رسانه‌اي است تا به واسطه آن يأس و نااميدي در مردم ايجاد کنند و مرحله دوم سنگ‌اندازي در اجراي پروژه هدفمندي يارانه‌هاست. البته به نظر مي‌رسد ايجاد آشوب‌هاي خياباني هم به عنوان مرحله سوم در دستور کار دشمن قرار بگيرد.
* مرحله سوم تا چه حد عملي به نظر مي‌رسد؟
- فکر مي‌کنم ايجاد آشوب، شاخصي باشد که اراده ايجاد آن از قدرت بحران‌آفرينان خارج باشد. يعني هرچند اراده آن وجود دارد، اما به نظر نمي‌رسد در عمل قدرتي براي ايجاد اين کار داشته باشند.
* يکي از مديران خدمات شهري در رسانه‌ها اعلام کرد: اگر قيمت بنزين آزاد شود، مردم به مترو هجوم مي‌آورند و احتمالاً شاهد آشوب‌هاي خياباني خواهيم بود. با توجه به اينکه فتنه 88 و اظهارات اينچنيني قبل از آن، تجارب خوبي در اختيار ما گذاشت، فکر مي‌کنيد برخي افراد مرتبط با جريان فتنه در حال آماده‌سازي زمينه براي ايجاد آشوب‌هاي مشابه سال گذشته باشند؟
- بنده بايد اينجا يک نکته را عرض کنم و آن اينکه دشمن قصد دارد اين پروژه را از فاز اقتصادي به فاز امنيتي بکشاند و ما بايد در برابر اين مسأله هوشيار باشيم. اگرچه در کشور روي اجراي اين پروژه اجماع وجود دارد اما متأسفانه برخي ديدگاه‌ها وجود دارد که معتقدند اگر ما موفق به اجراي يک طرح نشديم، ديگران هم نبايد موفق به اجراي آن شوند. به عقيده من اين يک پديده زشت است که باعث شده عده‌اي که چنين اعتقاداتي دارند يک پروژه اقتصادي را به فاز امنيتي بکشانند.
* به نظر شما اين عده چه برنامه‌اي براي سوق دادن اين طرح اقتصادي به فاز امنيتي دارند.
- اين واقعيت وجود دارد که جريان مخالف، داراي قدرت اقتصادي است و اين قصد را دارد که با استفاده از قدرت اقتصادي خود براي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها مشکل‌آفريني کند.
* چه ميزان موفقيت براي بحران‌آفرينان پيش‌بيني مي‌کنيد؟
- همانطور که گفتم اين عده داراي قدرت اقتصادي هستند و احتمالاً چالش‌هايي را ايجاد خواهند کرد اما با توجه به تمهيداتي که دولت و ساير مسئولين در نظر گرفته‌اند، احتمالي که براي موفقيت آنها در نظر مي‌گيرم نزديک به صفر است. چرا که امروز علاوه بر دولت، عزم دو قوه ديگر هم براي اجراي بدون نقص طرح هدفمندي يارانه‌ها جزم است و به نظر نمي‌آيد دشمنان خارجي و دوستان داخلي‌شان توان ايجاد اخلال به معناي واقعي داشته باشند.
* گويا شما جلسه‌اي با وزير اطلاعات داشته‌ايد؛ اگر امکان دارد ما را هم از کم و کيف اين جلسه مطلع کنيد.
- اين جلسه براساس سوال جناب آقاي دکتر نادران از وزير اطلاعات برگزار شد مبني بر اينکه ايشان از آقاي مصلحي پرسيدند که رئيس‌جمهور در جايي گفته‌اند عده‌اي در صدد ايجاد اخلال در جريان هدفمندسازي يارانه‌ها هستند، ‌اين عده چه کساني هستند؟ البته آقاي وزير هم به کميسيون آمدند و توضيح مفصلي در اين رابطه ارائه دادند. که مستند هم بود.
* بالاخره معلوم شد اين اخلالگران چه کساني هستند.
- ايشان گفتند منظور آقاي احمدي‌نژاد برخي دوستان منتقد در مجلس يا ساير دلسوزان نيست، در اين راستا هم برخي اظهارات ثبت شده افراد مختلف در محافل را به ما نشان دادند که مثلاً گفته بودند ما بايد روي پروژه هدفمندي يارانه‌ها به عنوان يک فرصت حساب کنيم و با دامن زدن به برخي ناآرامي‌هاي احتمالي، اين بار روي موج اقتصادي سوار شويم.
* مجلس به عنوان يکي از قواي سه‌گانه، چگونه در اجراي هر چه بهتر طرح و پايين آوردن تبعات آن به دولت کمک خواهد کرد؟
- مجلس از دو منظر مي‌تواند در اين زمينه به دولت کمک کند منظر اول اين نکته است که اين قانون مصوبه خود ماست و بايد بر اجراي صحيح آن نظارت دقيق داشته باشيم و منظر دوم هم بحث حمايتي است که البته اين حمايت مانع از گفتمان کارشناسي ميان مجلس و دولت نخواهد بود، اما به هر حال بحث‌هاي کارشناسي هم بايد به گونه‌اي مطرح شود که موجب سوء استفاده جريان مخالف نشود. به هر حال ما 150 سال اقتصاد رانتير متکي به نفت داشته‌ايم و امروز در صدد اين هستيم که آسيب‌هاي 150 ساله را برطرف کنيم و اين هم وابسته به اجراي صحيح اين طرح است بنابراين طبيعي است که مجلس بر اجراي صحيح قانون نظارت داشته باشد و طبعاً در اين نظارت اختلاف‌هايي در روش‌هاي عمل بوجود خواهد آمد که نبايد آن را برجسته کرد.

ارسلان فتحي‌پور عضو کميسيون اقتصادي مجلس
* گويا عده‌اي قصد ايجاد چالش بر سر راه هدفمندي يارانه‌ها را دارند، اگر ممکن است در اين مورد براي خوانندگان ما توضيح دهيد.
- استکبار جهاني در جهت تحقق اهداف خود مبني بر ضربه به نظام جمهوري اسلامي، در صدد ناکارآمد جلوه دادن دولت در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌هاست و در اين مسير جريان فتنه داخلي و علي‌الخصوص زخم خوردگان در فتنه سياسي گذشته به عنوان سربازان دشمن مشغول فعاليت هستند. اتفاقاً اين عده شامل رانت‌خواران و ويژه‌خوراني مي‌شوند که با ايجاد جو يأس و نااميدي در اذهان عمومي براي دشمن انجام وظيفه مي‌کنند.
* ابزار عملکرد اين عده چيست؟
- يکي از ابزارهاي عملياتي اين عده ايجاد تورم‌هاي انتظاري است که براساس استنباط از آمار تورم در دوره‌هاي گذشته، ارقامي را براي تورم پيش‌بيني کرده و اعلام مي‌کنند تا براساس آن رفتار مردم را شکل دهند و مثلا با ايجاد هراس در مردم، جامعه را به هجوم براي خريد اقلام مورد نياز و انبار آن سوق دهند. از ديگر مواردي که براي تحت فشار قرار دادن مردم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اين است که متاسفانه عده‌اي دست به کار احتکار شده‌اند يا در بعضي بخش‌ها شاهد افزايش قيمت برخي اقلام توسط آنها هستيم. اين در حالي است که هنوز وارد فاز آزادسازي قيمت‌ها نشده‌ايم.
*براي برخورد با اين موارد چه تمهيداتي انديشيده شده است؟
- الان ما بحث‌هاي ترور اقتصادي را در پيش داريم که در مقابل آن سه قوه با هوشياري کامل نظارت دارند و در صورت مشاهده معضلاتي نظير احتکار يا افزايش قيمت‌ها اين عده به سرعت به قوه قضائيه ارجاع خواهند شد. بنده به دوستان و نهادها و ارگان‌ها توصيه مي‌کنم که به اختلافات دامن نزنند تا ان‌شاءالله بتوانيم دست دولت را براي اجراي صحيح قانون بگيريم.
* آقاي فتحي‌پور ما شاهد بوديم که يکي از مديران خدمات شهري با فضاسازي اينگونه القا کرد که با اجراي قانون هدفمندي، مردم در مقابل نظام خواهند ايستاد. شما چه تحليلي داريد.
- اين مسأله جديدي نيست، امروز عرصه فعاليت براي اين گروه تنگ شده و با اظهارات اينچنيني قصد موج‌سواري دارند. کما اينکه اصلاً دليلي براي آشوب وجود ندارد؛ چرا که اولين کساني که از اجراي اين طرح نفع مي‌برند، صاحبان اصلي انقلاب يعني مستضعفين هستند، حتي در اين راستا بنده حرف عده‌اي از دوستان که مي‌گويند اين يک جراحي است را قبول ندارم بلکه معتقدم اجراي اين طرح يک تولد دوباره است که به توزيع عادلانه يارانه‌ها و مصرف بجاي آن خواهد انجاميد. چرا که اجراي اين قانون به معني حذف يارانه‌ها نيست بلکه به معني توزيع عادلانه آن است که به نفع اقشار ضعيف تمام مي‌شود. ضمن اينکه زمان اجراي آن در برنامه سوم بود اما دولت وقت از اجراي آن ابراز ناتواني کرد و البته در برنامه چهارم هم گنجانيده شده بود که دولت‌هاي آن زمان هم آن را اجرا نکردند. اما به هر حال اين قانون با لايحه‌اي که دولت به مجلس داد بعد از کار کارشناسي دولت و مجلس با شيب اجرايي ملايمي تصويب شد و الان در شرف اجراست که به عقيده من اجراي صحيح آن بيش از هر چيز به کمک و همکاري مردم عزيزمان نياز دارد.

هیچ نظری موجود نیست: