۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

دستگاه ديپلماتيک بي عرضه است! نيروي انتظامي وارد عمل شود

لطفا به توالي اين اخبار دقت کنيد!
"يکشنبه سي ام خرداد 1389 اعلام شد خانمي 55 ساله و تبعه ايران درحالي كه براي انجام امور اداري به سفارت آلمان در تهران مراجعه كرده بود از سوي كارمندان اين سفارت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
وي كه ابتدا با همراهي كارمندان سفارت وارد آن محل شده بود با فحاشي ماموران آن‌جا مواجه مي‌شود. آن‌ها تلاش كردند تا وي را از سفارت بيرون كنند كه در نهايت منجر به آسيب ديدن دست‌ها و گردن وي مي‌شود.
سرانجام در حالي كه وي بيهوش شده بود از سوي مردمي كه مقابل سفارت بودند، عازم بيمارستان سينا شد.
بر اساس گزارش پزشكي قانوني و بر اساس شواهد معاينه، شانه راست، ساعد و مچ دست راست و زانوي چپ اين زن آسيب ديده‌اند و بيمار كه سابقه‌ عمل جراحي نيز داشته است، دو كبودي در ميان بازوي راست و ساعد راست داشته و دچار كوفتگي در عضلات و بافت‌هاي نرم شانه راست، ساعد و بازو بوده است. "
"شنبه ۲۶ تير 1389 منابع رسانه ای امارات متحده عربی از نحوه جدید جمع آوری اخبار داخلی‌ایران برای پخش و تحلیل های ضد جمهوری اسلامی توسط سفارت خانه های انگلیس در تهران و کشورهای همسایه خبر می دهند. اين اخبار بر اساس تقاضانامه‌ای است که از سوی بی.بی.سی به وزارت امور خارجه انگلیس ارسال شده، تا پیگیری در بازار نشر ایران بویژه ترجمه، اخبار تئاتر و سینما بخصوص سیاه نمایی جامعه ایران پس از انقلاب، آسیب های اجتماعی، چالش های اقتصادی و حتی پوشش و رفتارشناسی نسل جوان ایران بصورت جدی مورد توجه قرار دهد. در این درخواست همچنین جمع آوری اخبار در خصوص گرایش به موسیقی و اشاعه فرهنگ غربی در ایران و خوانندگان جوان زیرزمینی نیز مورد توجه قرار گرفته و از سفارتخانه‌های انگلیس در کشورهای همسایه ایران بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته شده است از ایرانیان مسافر و مقیم این کشورها بیشتر در خصوص بافت ها فرهنگی و اجتماعی ایران اطلاعات جمع آوری شود.
رخنه هرچه بیشتر به دانشگاه های ایران، توجه به نشریات دانشجویی و شکار اطلاعاتي از طریق اینترنت و بدست آوردن فیلم های کوتاه جوانان ایرانی و فیلم های مستند از دیگر تقاضاهای «بی بی سی» از دستگاه دیپلماسی انگلیس در ایران است."
" روزدوم مرداد 89 بر اساس اخباري که بدست آمد ارتباطات یک باند زنانه فعال در جریان اغتشاشات سال گذشته با سفارت انگلیس درتهران محرز گرديد
محور این باند زنانه يک زن روسپي بود که علاوه بر داشتن فساد اخلاقی در یکی از مناطق تهران در جریان اغتشاشات سال گذشته نیز نقش به خیابان آوردن و تجمع یک باند زنانه را برعهده داشته است.
فرد مزبور به داشتن ارتباطات با اتباع و کارمندان سفارت انگلیس در تهران و رفت وآمد به باغ قلهک که در تصرف انگلیس می باشد اذعان داشته است."
"شنبه ۱۶ مرداد شنيديم پس ازاعلام سفارت انگليس مبني بر صدور ويزا براي كساني كه مايل به فراگيري زبان انگليسي هستند مراجعات روزها و ماه هاي اخير به اين سفارتخانه افزايش چشمگيري پيدا كرده به گونه اي كه بسياري از افراد نيز با دريافت اين ويزا و سفر به انگليس درخواست پناهندگي سياسي از اين كشور كرده اند. درخواست پناهندگي به دليل همجنس باز بودن از شايع‌ترين درخواست ها در اين ميان بوده است."
"دوشنبه ۲۵ مرداد گفته شد یكی از سران فتنه اخیرا ملاقات كاملا پنهانی با"سایمون گس " سفیر انگلیس در ایران داشته است. این دومین ملاقات اضطراری این فرد با سفیر انگلیس در طول یك ماه گذشته می باشد و این جدای از تماس های رابطین ونمایندگان آنها می باشد.
گفته می شود این ملاقات بی ارتباط با تحریم های اخیر و نقش آفرینی سران فتنه سبز در بی ثبات نمودن جامعه نمی باشد ."
" شنيده هاي موثق روز سه شنبه 26 مرداد حکايت از اين دارد که سفارت فرانسه در تهران اخيرا روابط نزديکي با برخي بازيگران سينما داشته و به برخي از آنها پيشنهاد بورسيه شدن در فرانسه را داده، ضمن اينکه قرار است به يکي از کارگردانان مسئله دار با نظام بزودي دکتراي افتخاري بدهد!
همچنين شنيده شده سفارت فرانسه با برخي نخبگان پزشکي و هسته اي ايراني تماس گرفته و آنان را به خروج از کشور تشويق کرده است.
درهمان روز شنيديم مقامات سفارت اتریش اقدام به برگزاری يک پارتی در این سفارتخانه پرداختند که میهمانان ایرانی آن ضمن کشف حجاب، اقدام به سرو مشروبات الکلی کردند
در این پارتی مختلط که با کنسرت موسیقی نیز همراه شده بود، 130 زن و مرد ایرانی و خارجی شرکت داشتند.
اين در حالي بود که پلیس دیپلماتیک مي خواست از ورود 60 نفر زن و مرد ایرانی که مست بودند به داخل سفارت اتریش جلوگیری کنداما آقای سفیر بلافاصله وارد عمل شد و از بین این افراد، بیش از 10 زن ایرانی را به آغاز پارتی مذکور رساند. سفیر اتریش علاوه بر دخالت در کار پلیس دیپلماتیک، به درگیری لفظی با ماموران حاضر در محل پرداخت."
و دست آخردر روزپنجشنبه ۴ شهريور وزیر اطلاعات در مورد کمک یک میلیاردی آمریکا به سران فتنه گفت: بخشی از کمک های مالی غرب به جریان فتنه از سوی سفارتخانه‌های غربی صورت گرفت."
.... بله مشاهده سير نزولي فاصله زماني ارسال خبر از اعمال خلاف قانون و ضد امنيتي سفارتخانه هاي خارجي در ايران به همان اندزه که شما را نگران کرد،نگران کننده است! اما جالب اينجاست همه اينها بعد از افتضاحي است که ديپلماتهاي بريتانيا و فرانسه با شرکتشان در اغتشاشات سال گذشته به بار آوردند! که به دستگيري برخي از آنها انجاميد.
اين وقايع حکايت از يک گستاخي عيان دارد که روز به روز هم در حال افزايش است و البته که براي مردم مسلمان و غيور ما قابل تحمل نيست، چنانچه تاريخ ايران نيز با ثبت سرنوشت وزير مختار روس و سفارت آمريکا مويد همين گفتار است ! لذا تنها عاملي که به خويشتن داري ملت مسلمان ايران تا امروز انجاميده چشم اميدي است که به عملکرد قاطع بازوهاي اجرايي حکومت اسلامي دوخته شده و در همين راستا بود که هفته نامه يالثارات الحسين برآن شد تا ضمن اعلام نگراني و مطالبه خود به مسئولين به چاره جويي و تبادل نظر با آنان در اين رابطه بپردازد و حاصل اين تلاش گفت و گوي اين هفته نامه با پنج تن از اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي است که در ذيل مي آيد:
***
محمدکرمي‌راد نماينده مردم کرمانشاه و منشي دوم کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي :
*آقاي کرمي راد نظر شما راجع به اخباري که از عملکرد سوءسفارتخانه هاي خارجي مي‌رسد چيست؟
-هر سفارتخانه‌اي در هر کجاي دنيا که باشد تابع يکسري مقررات خاص است. اما ما شاهد بوديم که برخي سفارتخانه‌ها در جريان فتنه‌اي که پشت سر گذاشتيم، ايفاگر نقش اول بودند به خصوص در سفرهايي که به قم داشتند! يا تماس‌هاي مستقيمي که با سران فتنه و عوامل فتنه برقرار مي‌کردند. و در رأس اين سفارتخانه‌ها انگليس قرار داشت.و بي‌بي‌سي هم با راه‌اندازي يک شبکه جديد در جبهه رسانه به کمک آنها آمد. اما در ادامه اين روند شاهد عملکرد سفارتخانه‌هاي ايتاليا و اتريش هستيم. لذا اين مؤيد روندي است که نشان مي‌دهد دخالت در امور داخلي ايران و اقدام به جاسوسي و اقدامات ضدامنيتي جزو عملکرد عادي و روزمره آنها شده است(!)
*به نظر شما چه کار بايد کرد؟
- قطعا اين مسأله مطالبه از دستگاه‌هاي امنيتي براي هوشياري بيشتر را به طور جدي مطرح مي‌کند!
*اما در مواردي که اعمال خلاف، داخل سفارت صورت مي‌پذيرد گفته مي شود ما حق دخالت نداريم؟!
- ببينيدسفارتخانه داراي تعريف است يعني محيط داخلي سفارتخانه که شامل اعضاي همان سفارتخانه هم هست از دخالت مصون است. اما اگر قصد برگزاري برنامه‌اي دارند که براساس آن قرار است افرادي از اتباع ما وارد سفارتخانه شوند بايد از قبل اين برنامه را اعلام کنند. حتي در صورت اعلام برنامه اگر اين مراسم خلاف قوانين يا شرع حاکم بر جامعه ما باشد اجازه چنين کاري ندارند. لذا اين مسأله بايد توسط دستگاه ديپلماسي ما با راهکارهايي از جمله احضار و تذکر کتبي پايان داده شود و حتي اگر قبح مسأله به حدي است که عفت عمومي جريحه‌دار شده اقدام به اخراج سفير کنند.
*برخي معتقدند اينها با فرهنگ ما آشنا نيستند و بايد به آنها اطلاع رساني کرد.
- به نظر بنده اين سفارتخانه ها روي فرهنگ ما براي نفوذ، کار کارشناسي انجام مي‌دهند و به خوبي از اعمالي که باعث جريحه‌دار شدن عفت عمومي مي‌شود مطلعند و نمي‌توان جهل به قانون يا عرف را به عنوانه بهانه پذيرفت.
*با فرض اينکه از يک سو ما مي‌دانيم داخل سفارت چه خبر است! اما فسقي هم که انجام مي‌دهند به بيرون سرايت نمي کند و ازطرف ديگر مي‌دانيم اتباع ماهم قصد آمد وشد به داخل سفارت رادارند ، تکليف چيست؟
- اينجا نيروي انتظامي ضابط قضايي است و اگر گزارش قانوني مبني بر انجام عمل خلاف شرعي در داخل يکي از سفارتخانه‌ها به اين نهاد برسد، اين نيرو موظف است از ورود اتباع ايراني به اين محافل جلوگيري به عمل آورد.

زهره الهيان نماينده مردم تهران و منشي اول کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي
*خانم الهيان لطفا بفرماييد شما در مورد نحوه عملكرد سفارت انگليس و فرانسه اطلاعي داريد؟
- در فتنه‌اي که گذشت ما شاهد دخالت مستقيم سفارتخانه‌هاي خارجي و مشخصاً انگليس و فرانسه در امور داخلي ايران بوديم که بعضاً برخي ديپلمات‌ها در خيابان و کنار اغتشاشگران مشاهده شدند.
*آيا اين مسائل تاثيري هم بر روابط ديپلماتيك ما با اين دوكشور داشته است؟
- البته! اين موضوع به شدت بر روند روابط حسنه ميان ما و اين کشورها تأثير منفي گذاشت
*اين كاهش سطح روابط كه فرموديد روي عملكردسفارتخانه‌ها هم تاثيري داشت!؟
- خير ما بعد از انتخابات هم شاهد تلاش اين سفارتخانه‌ها براي ارتباط‌گيري‌هاي مشکوک با اتباع ايراني بوديم که اين مسأله در مغايرت کامل با قوانين جمهوري اسلامي ايران است.
*به نظر شما آنها چه اهدفي از اين ارتباطات دارند؟
- هدفشان در اين ارتباط‌گيري‌ها جاسوسي و انتقال اطلاعات است. با توجه به سخنان وزیر اطلاعات در رابطه با کمک های مالی غرب به سران فتنه بر مبنای مستندات موجود و ارتباطاتی که در شرایط قبل و بعد از انتخابات فتنه‌گران با سفارتخانه‌های خارجی و افراد خارج از کشور داشتند شاید دیگر حتی نیاز به سند و مدرکی هم در رابطه با کمک های غرب به فتنه گران نباشد.
*با وجود اينكه مي دانيم سفارتخانه‌ها مصونيت ديپلماتيك دارند، چه كاري براي ممانعت از اعمال سوءآنها در قبال اتباع ايراني از ما بر مي‌آيد؟
- در صورتي که وزارت اطلاعات تأييد کند که قرار است برنامه‌اي مشکوک داخل يکي از سفارتخانه‌ها انجام پذيرد، نيروهاي انتظامي به عنوان ضابط قضايي موظف هستند از ورود اتباع ايراني به اين سفارتخانه‌ها جلوگيري کنند.
کاظم جلالي نماينده شاهرود و مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي :
* آقاي جلالي به نظر شما دليل عدم توقف عملكرد سوء برخي سفارتخانه‌هاي خارجي چيست؟
- برخي از سفارتخانه‌هاي خارجي در ايران پا را فراتر از مسائل ديپلماتيک گذاشته‌اند و به دخالت در امور داخلي ما مي‌پردازند. در واقع مسأله‌اي که باعث شده اين کشورها علي‌رغم ارتباط ديپلماتيکي که با ما دارند دست به جاسوسي و اعمال مداخله‌جويانه بزنند بغض و کينه‌اي است که از قطع شدن منافعشان در کشور جمهوري اسلامي ايران از ما دارند. لذا در اين راستا اقدام به برخي اعمال مشکوک نظير برقراري ارتباط با اتباع ما از اصناف مختلف از ‌جمله هنرمندان مي‌کنند که اين مسأله کاملاً برخلاف حقوق ديپلماتيک مرسوم در دنياست.
* آيا در حقوق بين الملل حق فعاليت هاي فرهنگي و ارتباط با عناصر فرهنگي براي همه ديپلماتها در نظر گرفته شده است؟!
- خير اين مسئله برخلاف حقوق بين‌المللي است زيرااساس کار سفارتخانه‌ها ارتباط با دولت‌هاست و در اصل وظيفه آن تحکيم روابط با دولت‌ها در عرصه سياسي و اقتصادي است. نظير اين خلافكاري را ما از سفارت انگليس شاهد بوديم که تحت لواي کار فرهنگي اقدام به آموزش افراد براي جاسوسي مي‌کردند که منجر به سوال از وزير اطلاعات و امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره تصدي مجلس هفتم شد.
* پس تكليف در اين مورد چيست؟
- بايددستگاه ديپلماتيک در قبال عملکرد سفارتخانه‌ها خيلي جدي‌تر وارد ميدان عمل شود، کما اينکه اگر يکي از سفراي ما در کشورهاي خارجي قصد انجام فعاليتي را داشته باشد،. بلافاصله با اتهام اقدام عليه امنيت ملي (!) آن کشور مواجه شده و عملکردش محدود مي‌شود. لذا بايد براساس عرف و قوانين بين‌الملل وزارت خارجه قاطعيت بيشتري به خرج دهد.
*برخي سفارت خانه ها پارتي برگزار مي‌كنند! آيا حق اين كار را دارند؟
- در مورد مراسم يا برنامه‌هايي که داخل سارتخانه‌ها برگزار مي‌شود اينها مي‌توانند برخي مقررات کشور ما را رعايت نکنند آن هم به شرطي که بازتاب بيروني نداشته باشد و اذهان مردم را خدشه‌دار نکند.
*اما برخي اتباع ايراني هم به اين پارتي ها دعوت مي‌شوند!؟
- در مورد اتباعي که داخل سفارتخانه‌ مي‌شوند، نوع ورود و اينکه براي انجام چه نوع برنامه يا اقدامي وارد سفارتخانه مي‌شوند قابل پرسش است. لذا سفارتخانه‌ها تنها در جهت تأمين منافع مشروع دولت متبوعشان آزادي عملکرد دارند. و اعمال انتصابي آنها در بقيه موارد قابل پيگرد است.
محمد کريم عابدي نماينده فردوس و طبس و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس
*شما به عنوان عضو كميسيون امنيت ملي انحراف معياري در عملكرد سفارت‌خانه‌هاي خارجي مشاده نمي كنيد؟
-اصولا سفارتخانه‌ بين کشورهايي که روابط دوست و حسنه باهم دارند تاسيس مي‌شود و عملکرد سفارتخانه‌ها هم در جهت ارتقاي سطح روابط مابين دولتهاست.که اين دامنه‌اي از مسائل سياسي تا اقتصادي را در بر‌مي‌گيرد و اين مساله در استوارنامه سفير ذکر گرديده که من براي ارتقاء سطح روابط آمده‌ام.
اما متاسفانه برخي کشورها سفارتخانه را تبديل به جاسوسخانه کرده‌اند و به تبع آن قصد مداخله در امور داخلي کشورهاي ديگر را دارند و ما شاهد هستيم که انگلستان در قبال ايران در طول تاريخ به همين نحو عمل کرده است.در واقع عملکرد سفارت انگلستان مشابه سفارت آمريکا در اوايل پيروزي انقلاب است که قصد تعيين وکيل و وزير در مملکت را داشتند. کمااينکه شاهد بوديم سفير انگليس خارج از حوزه ديپلماتيک قصد برقراري ارتباط با برخي اشخاص و مسئولين و حتي مراجع را داشت که با هوشياري آنان و جواب رد ايشان مواجه شد.
لذا اين آگاهي از طريق رسانه‌ها و مطبوعات بايد به عموم مردم داده شود که آگاه باشند وقتي سفارت يک کشور بيگانه قصد برقراري ارتباط با آنان را دارد دقت کنند که اين ارتباط‌گيري با چه قصد و هدفي صورت مي‌‌پذيرد.

* در صورت اطلاع رساني آيا نتيجه اي عايد مي‌شود؟ يعني طيف مخاطب آنها هدف از اين ارتباطات را نمي داند؟
- ببينيد بعد از اطلاع‌رساني به مردم در مورد محدوده اختيارات يک سفارتخانه،اگر اين سفارتخانه‌ها از اين حدود عدول کردند دولت و حتي خود مردم موظفند که با آنها برخورد کنند و جلوي عملکردشان را بگيرند و نمونه‌اي از اين اطلاع رساني باعث شد اخيرا سفير انگليس هر کجا درخواست ملاقات داد با در بسته مواجه شود. لذا مطمئنا ادامه اين روند موجب فراخواني اين سفير از ايران خواهد شد که دليل آن هم ضعف در انجام ماموريت‌هاي محوله به اوست.
*آيا سفرا يا ديپلماتها به واسطه مصونيتي كه دارند در انجام هر كاري آزادند؟
- سفارتخانه سرزمين يک کشور بيگانه محسوب مي‌شود و داراي مصونيت است. همچنين شخص سفيرهم داراي مصونيت مي‌باشد؛ اما اين مصونيت به اين مفهوم نيست که يک سفير دست به هر کاري که دلش خواست بزند.
* اما سفير اتريش اخيرا در اقدامي شخصا با پليس ديپلماتيك درگير شده و ده نفر از زنان تبعه ايران را براي شركت در پارتي داخل سفارت برده؟!
- در موردي که سفير اتريش شخصا اقدام به بردن برخي خانم‌ها به داخل سفارت کرده، نيروي انتظامي موظف بوده که از ورود اين خانم‌ها که اتباع ايراني بودند به سفارت اتريش جلوگيري به عمل آورد. درست است که سفارتخانه و محيط آن داراي مصونيت است اما اين دليلي براي اين نيست که محيط سفارتخانه‌ تبديل به مرکز فساد شود.
*از لحاظ ديپلماتيك چه كاري از دست ما بر مي ‌آيد؟
- تذكر و حتي اخراج سفير.
*چرا اينها با وجود اطلاعي كه از فرهنگ ما دارند دست به اين گونه اقدامات مي زنند؟
- به نظر من اين امکان وجود دارد که سفير اخير اتريش از جناحي باشد که قصد ضربه زدن به روابط بين دو کشور را دارد؛ چرا که عمل انتصابي وي نه تنها در اينجا بلکه در هيچ کجاي دنيا پسنديده و قابل قبول نيست که به فرض وي بيايد و دست يک زن هرزه را گرفته و داخل سفارت منتقل کند!

محمود احمدي نماينده مردم شازند و عضو كميسيون امنيت ملي :
*آقاي احمدي آيا عملكرد انگليسيها درقبال مايك رفتار ديپلماتيك است؟
عملکرد انگليسي‌ها به عملکرد چند صد‌ ساله آنها برمي‌گردد و در واقع فلسفه وجودي آنها مبتني بر دخالت در امور داخلي ايران است که شاهد آن هم بسياري خرابکاري‌ها و اعمال تروريستي است که رخ داده و از مصاديق آن کودتاي سال گذشته بود که به وضوح دست انگليسي‌ها در اين قضايا قابل رويت بود..
انگليسي‌ها به عنوان حاميان مالي و رسانه‌اي جريان فتنه نقش اساسي ايفا کردند. در اين راستا فرانسوي‌ها هم کم و بيش چنين نقشي را ايفا کردند.
*پس دستگاه ديپلماتيك ما در مورد اين همه رفتار غير متعارف چه كار مي‌كند؟
- دستگاه ديپلماسي ما از به کارگيري يک سياست خام و نپخته رنج مي‌برد؛ يعني اينکه مسئولين وزارت خارجه واقعا بين حفظ جايگاه خود و اعمال سياستهاي نظام جمهوري اسلامي مردد هستند و لذا شواهد نشان مي‌دهد تا به امروز تنها به فكرحفظ مقام و منصب خود بوده‌اند.
متاسفانه دستگاه ديپلماسي ما يک دستگاه خموده و راکد است و سياست‌هاي غير شفافي در عرصه بين‌المللي دارد، .تا جايي که هر کشور کوچک و پيش پا افتاده‌اي سعي مي‌کند عزت مردم مسلمان جمهوري اسلامي ايران را زير سوال ببرد و کسي هم پاسخگوي آ‌ن نيست!
*چه كار بايد بكنند كه نمي‌كنند؟
- ببينيد، ما در سياست خارجي نبايد دست به عصا حرکت کنيم. متاسفانه شاهديم در کشورهاي اروپايي از اتباع ايراني در بدو ورود چهره‌نگاري مي‌کنند اما ما با همان کشورها با نهايت احترام رفتار مي‌کنيم که نمونه‌اش همين روباه مکار انگيس است که اتباعش تا پشت درهاي تهران بدون ويزا مي‌آيند!
*چطور؟
- يعني تا داخل فرودگاه امام مي‌آيند و بعد از آنجا مي‌توانند به مدت 15 روز ويزا تهيه کنند که اين بزرگترين عيب و ضعف براي ماست.
* در مورد عملكرد سفير اتريش چه نظري داريد؟
- کشور اتريش در قبال انقلابي بودن مردم ايران و در قبال عزت و شرف آنها عددي محسوب نمي‌شود.اين همان مردمي هستند که سفير روسيه را در قبال آن بي‌عصمتي تاريخي داخل سفارت تکه تکه کردند! اينها همان مردمند؛ اما امروز خود را قانونمدار مي‌دانند و حکومت را از خود مي‌دانند و معتقدند همه چيز بايد از راه قانوني حل و فصل شود. اما تاکي بايد شاهد باشند که سفارتخانه‌هاي ريز و درشت وابسته به صهيونيسم اين بي‌عصمتي را در قبال آنها مرتکب شوند و ملت ما سکوت کنند؟!
* عقبه اين گونه مسائل كجاست؟
بي غيرتي! اگر دستگاه ديپلماسي ما غيرت داشت و بعد از ضرب و شتم آن خانم ايراني در داخل سفارت آلمان وارد عمل مي‌شد؛ امروز شاهد اين بي‌حرمتي از طرف سفارت اتريش نبوديم!
*مگر وزارت خارجه از چه سياست يا خط مشيي پيروي مي كند؟
- دستگاه ديپلماسي ما يک دستگاه تشريفاتي و مبتني بر سياست "من فداي تو بشم!" است. و متاسفانه کسي هم جلودار خمودگي و بي‌عرضگي اين دستگاه نيست. و لذا اگرمردم اين حکومت را از خودشان نمي‌دانستند قطعا تکليف را مشخص مي‌کردند!
لذا بنده معتقدم در اين مورد اين دستگاه قانوني بويي از عرضه نبرده است.
*با وجود اين وضع وخيمي كه از دستگاه ديپلماتيك نقل مي كنيد بالاخره تكليف چيست؟
- ما از رئيس جمهور محترم انتظار داريم که شخصا پيشقدم شوند؛ چرا که اگر بي‌حرمتي به اتباع ايراني متوقف نشود ابعاد وحشتناک‌تري به خود مي‌گيرد.
*چطور ابعاد وسيع‌تري مي‌يابد؟
- ببينيد سه ماه از بي‌حرمتي سفارت آلمان نگذشته، امروز سفارت اتريش به خود جرات داده و به مردم ايران بي‌حرمتي کرده و فردا اين مسئله به سفارتخانه‌هاي آسيايي و آفريقايي تسري پيدا خواهد کرد!
*آيا اتباع خارجي در انجام هر عملي داخل سفارت آزادند؟
- محيط داخلي سفارتخانه‌ها جزو خاک آن کشور محسوب مي‌شود و بايد حريم آن رعايت شود اما اين حريم بايد حرمت صاحب خانه را هم نگاه دارد. در مورد گستاخي‌هايي از اين قبيل که نماي بيروني دارد، ما اجازه داريم که جلوي اين بي‌حرمتي بايستيم.
*در مورد عملكرد سفير اتريش كوتاهي را از كدام ناحيه مي بينيد؟
- اولا بايد بگويم ما متاسفيم که بي‌غيرتي به جايي رسيده که يک بيگانه مي‌آيد و دست يک زن ايراني را مي‌گيرد و داخل سفات مي‌برد و قطعا نيروهاي حاضر در محل بايد با اين وضعيت برخورد مي‌کردند و اگر نشده کوتاهي شده‌ است.
*اما در صورت برخوردهاي مشابه كه طرف مصونيت هم نداشته، شاهد هجمه به نيروي پليس بوده‌ايم؟!
- چطور ما خارج از اين مرزها براي سر دادن يک شعار مرگ بر اسرائيل با مشکل مواجهيم اما اينها براي انجام اين مفسده آزادند. لذا به نظر من اين عيب به ما بر مي‌گردد. اين بي‌عرضگي خودي را نبايد به گردن آنها انداخت.
*يعني نيروي انتظامي اين حق را دارد كه از ورود اتباع ايراني به داخل سفارت جلوگيري كند؟
- بله ! نيروي انتظامي اگر آگاه شود که در سفارتخانه‌اي برنامه‌هاي خارج ازعفت عمومي در حال برگزاري است و تردد اتباع ايراني مخل امنيت ملي است، بايد با جديت برخورد کند.

هیچ نظری موجود نیست: