۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

يا نستله را تعطيل کنيد يا سندي در رد اسناد ما بياوريد

اشاره: اين چندمين بار است که يك نهاد دولتي آب پاکي را روي دست کساني مي‌ريزند که قضيه تحريم شرکتهاي حامي اسرائيل در ايران را دنبال مي‌کنند. البته در گذشته تنها در غالب نامه‌نگاري‌هاي اداري بين‌ سازمانها ي متبوع اين نهاد اين اتفاق مي‌افتاد اما چهاردهم مرداد معاون پارلماني رئيس جمهور در يک همايش عمومي مستقيما اين مساله را اعلام کرد که نام نستله در فهرست شرکتهاي حامي اسرائيل که دولت تهيه کرده موجود نيست! و اين يعني اينکه نه تنها نستله که بلکه کوکاکولا و پيسي هم به توليد محصولات خود در ايران ادامه خواهند داد!
لذا اين مساله حساسيت دست‌اندرکاران هفته‌نامه يالثارات‌الحسين(ع) را به عنوان يکي از دنبال کنندگان حقوقي اين مساله برانگيخت تا به پيگيري ماجرا بپردازند در اين راستا هر چند تلاش نشريه، براي گفت و گو با آقاي ميرتاج‌الديني با پاسخ مساعد رو به رو نشد؛ اما در عوض دبيرکل جمعيت دفاع از انقلاب اسلامي فلسطين و يک کارشناس سياسي که هر دو از پيشروهاي پيگيري اين ماجرا هستند به سوالات ما پاسخگو بودند:
مجتبي رحمان دوست ، مشاور رئيس جمهور در امور ايثار گران و دبير كل جمعيت دفاع از انقلاب اسلامي مردم فلسطين است كسي كه سازمان متبوعش عضو اتحاديه بين المللي سازمانهاي غير دولتي حامي فلسطين و تهيه كننده اولين بروشورهاي تبليغاتي است كه نام شركت هاي حامي اسرائيل در آن درج شده بود لذا گفتگويي كه ميخوانيدحاصل تبادل نظر يالثارات الحسين باوي است:
* آقاي رحماندوست! روز 19 مردادماه تاريخ سر رسيد زمان تعيين‌شده‌ براي دولت بود تا فهرست شرکت‌هاي حامي رژيم صهيونيستي را براي تحريم اعلام کند اما از طرفي نه فهرستي در اين رابطه ارائه شده و نه اينکه دولت فهرست شرکت‌هاي صهيونيستي که سازمان‌هاي غيردولتي نظير همين جمعيت دفاع انقلاب اسلامي فلسطين که شما دبير کل آن هستيد را مي‌پذيرد.
شما از شرکت‌هايي نظير نستله، کوکاکولا، پپسي و لورال پاريس به عنوان حاميان اقتصادي اسراييل نام مي‌بريد اما دولت به واسطه آقاي ميرتاج‌الديني دو هفته پيش اعلام کرد که اين شرکت‌ها را صهيونيستي نمي‌داند؟
- اعتقادي که بنده دارم اين است که در اين مسأله مردم ما از دولت جلوتر حرکت مي‌کنند. متأسفانه بايد بگويم در اين مورد مردم کشورهاي عربي از مردم ما هم جلوتر حرکت مي‌کنند. به اين مفهوم که در بحث تحريم اسراييل با جديت و قدرت مسأله را پيگيري مي‌کنند.
* علت اين که ما از مردم كشورهاي عربي عقب‌تر هستيم چيست؟
- البته اين نكته كه عرض كردم به مفهوم انفعال يا کم‌هوشي مردم ما نيست بلكه مي‌توان گفت چون خارج از ايران مردم اصولاً نه دولت‌هاي خود را اسلامي مي‌دانند و نه اينكه به آنها اطمينان دارند و به همين دليل رأساً پيگير مسأله تحريم هستند، اما در کشور ما اعتماد مردم به دولت به عنوان بازوي اجرايي يک حکومت اسلامي باعث شده مردم از لحاظ پيگيري كمي عقب‌تر از ساير مسلمانان باشند. اما بايد بگويم با توجه به همين مسأله باز هم مردم از دولت جمهوري اسلامي ايران جلوتر حرکت مي‌کنند.
* علت اين که مردم از دولت جلوتر حرکت مي‌کنند، چيست؟
- امروز دنيا دنياي رسانه است و اطلاعات خيلي سريع و در سطح وسيع منتقل مي‌شود، خوب به تبع اين موضوع، مردم خيلي سريع متوجه تحرکات اقتصادي اين شرکت‌ها مي‌شوند و از آن آگاهي دارند. اما اين مسأله در پيچ و خم بروکراتيک دولت گير مي‌کند کما اينکه ما قوانين مفصلي در مورد تحريم شرکت‌هاي اسراييلي داريم اما ضعف جريان اطلاعات باعث کندي حرکت دولت در اجرا مي‌شود.
* چرا وقتي مردم اطلاعات خود را به دولت ارائه مي‌دهند دولت کتمان مي‌کند؟
- اين هم يك مشكل ديگر است و من هم آن را قبول دارم لذا ما با دو نوع واکنش از طرف دولت روبه‌رو هستيم يکي اينکه کل اين مسأله کتمان مي‌شود يعني اينکه مي‌گويند اصلاً کالايي با اين نام و نشان در بازار ما وجود ندارد و اينکه اگر مصاديق آن را معرفي کنيم ابراز مي‌کنند که به شکل قاچاق وارد بازار ايران شده است!
* آقاي رحماندوست ما شرکت‌هايي داريم که داخل کشور مشغول توليد کالا هستند يعني نستله به شکل مستقيم، کوکاکولا به واسطه شرکت خوشگوار مشهد و پپسي توسط شرکت ساسان در حال توليد كالاهاي خود هستند!
-در مورد شرکت‌هايي که نام برديد دولت اينگونه توجيه مي‌کند که اين شرکت‌ها چون بين‌المللي هستند نه سهام‌داران مشخصي دارند و نه اينکه اين سهام‌داران سهام ثابتي دارند يعني اينکه سهامشان به طور مرتب در بورس در حال دست به دست شدن است و نمي‌توان مشخص کرد که سهام آنها در چه زماني در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي صهيونيست يا حامي صهيونيست‌ها قرار دارد كما اينكه به دليل همين مبادلات ممكن است براي مدتي يك صهيونيست جزء سهامداران نستله باشد و براي مدتي هم هيچ سهام‌دار صهيونيست مالك سهام اين شركت نباشد.
* به نظر شما اين توجيه مناسبي است؟
- خير بنده هم معتقدم بايد شدت عمل و سرعت بيشتري در بروز کردن فهرست کالاهاي صهيونيستي به خرج داده شود. و لذا دولت بايد به طور مداوم فهرست خود را با تغيير شرايط تغيير دهد.
*اما آقاي رحماندوست بحث ما اصلاً بر سر سهام نيست! ببينيد اين شرکت‌ها در خط مشي خود يک روند ثابت را در تاريخ طي کرده‌اند؛ به اين مفهوم که هم خودشان با افتخار مي‌گويند و هم سايت‌هاي رسمي رژيم صهيونيستي، به فواصل زماني اخبار مربوط به سرمايه‌گذاري اين شرکت‌ها در بخش‌هاي صهيونيست‌نشين را منتشر مي‌کنند مثلا نستله که شرکت اصلي آن در سوئيس است براي کمک به رژيم صهيونيستي امتياز صادرات محصولات خود را به شركت صنايع غذايي اسرائيل داده و اين شركت هم از کارخانه مستقر در کريات گات بستني به سوئيس صادر مي‌کند! يعني مردم در زوريخ بستني ساخت شعبه اسرائيل نستله را مي‌خورند!
-بنده هم اين مسئله را مي‌دانم و ضمنا حرف‌هاي شما را قبول دارم و دفاع و توجيه اقتصادي را هم که در قبال اين مسئله مي‌شود را نمي‌پذيرم لذا بنده هم معتقدم دست به دست شدن سهام را به هيچ وجه نمي‌توان به عنوان يک توجيه براي سرپوش گذاشتن روي مسئله پذيرفت تا به بهانه آن شرکت‌هايي با سابقه واضح از اين فرصت استفاده کنند و در خاک ما سرما‌يه‌گذاري مستقيم انجام دهند.
*پس براي حل و رفع اين معضل بايد چه کار کنيم؟
- ببينيد ما بايد مردم را آگاه کنيم تا خود مردم به شکل خودجوش از خريد اين کالاها خودداري کنند. به هر حال هر شرکتي هرقدر هم داراي سرمايه‌گذاري قوي باشد بايد بتواند محصولات خود را بفروشد و ما مي‌توانيم با تحريم عمومي توسط مردم به آنها ضربه بزنيم.
*اما اين باعث نمي‌شود از سر تقصير دولت بگذريم، چون فارغ از اينکه در اين مورد اهمال مي‌کند، باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم مي‌شود کما اينکه اين کار را ما چند سال است که انجام مي‌دهيم اما در بسياري از موارد مردم با ديدن برچسب اين کالاها که شماره مجوز از وزارت‌خانه‌هاي مختلف روي آن درج شده از ما مي‌پرسند اگر اين کالا صهيونيستي است پس چرا دولت مجوز توليد به آن داده؟
- بنده اين حرف را هم صد در صد مي‌پذيرم، و البته تلخ هم هست ولي بايد براي مردم جا انداخت وقتي اسم دولت جمهوري اسلامي مي‌آيد دليل نمي‌شود عملکردش مثل آيه قرآن صحيح باشد. لذا به نظر بنده خطا و اشتباه دولت در اين مسأله محرز است. از اين رو مطالبه مردم بايد جديت ادامه پيدا کند و در اين راستا هم اسنادي راکه در اختيار دارند به دولت ارائه دهند و بخواهند که يا سندي دال بر رد آن ارائه كند و يا به خواسته مردم گردن نهد!
محمد صادق كوشكي محقق و استاد دانشگاه يكي ديگر از مطالبه گران جدي در زمينه تعطيلي شركتهاي حامي اسرائيل در ايران است كه به سوالات يالثارات الحسين در اين زمينه پاسخ گفت:
* آقاي كوشكي لطفا درباره ماهيت شركتهايي كه ما آنها را حامي اسرائيل مي دانيم توضيح دهيد
- ببينيد آن بخش از شرکت‌هاي بين‌المللي حامي رژيم صهيونيستي که امروز در ايران سرمايه‌گذاري کرده‌اند، جزو شرکت‌هاي امپرياليستي هستند که نه صنايع مادر را به کشور آورده‌اند و نه تکنولوژي پيشرفته‌اي براي توليد محصولات خود دارند!، لذا واقعيت اين است که اين شرکتها با وارد کردن سرمايه‌اي اندک و به کارگيري نيروي کار ارزان، اقدام به توليد کالاهاي مصرفي براي مردم کشور مي‌کنند. در واقع هدف اين شرکتها از حضور در کشورهايي مثل ايران در درجه اول دستيابي به منابع اوليه ارزان است نظير آنچه نستله به عنوان يک شرکت آب فروش معروف در دنيا امروز با دسترسي به منابع بکر آب معدني در ايران به بسته‌بندي اين ماده خام و دستيابي به سود هنگفت از اين طريق مي‌پردازد. دومين دليل حضور اين شرکتها در ايران، معافيتهاي مالياتي است که از طريق اجراي قانون جذب سرمايه‌گذاري خارجي نصيبشان مي‌شود و سومين دليل نيروي کار ارزان است. دليل چهارمي که اين شرکتها اقدام به حضور در ايران مي‌کنند، ارزش افزوده‌اي است که به مواد اوليه بي‌ارزش آنها تعلق مي‌گيرد، به اين شکل که مثلا عصاره نوشابه يا قهوه فوري وارد کشور مي‌شود و پس از بسته‌بندي با قيمتهاي بسيار بالاتر به مردم فروخته مي‌شود. البته شرکتي مثل نستله به غير از آب معدني و شيرخشک که مواد اوليه را به قيمت ارزان از داخل تهيه مي‌کند، بقيه محصولات خود نظير انواع شکلات را از شعبه‌هاي ديگر خود در ساير کشورها نظير ترکيه و اندونزي وارد مي‌کند. يعني نه تنها اشتغال‌زايي براي نيروي کار ايجاد نمي‌كند بلکه سرمايه ما را نيز از کشور خارج مي‌کند. و اين در حالي است که براي همه توليدات اين شرکتها در داخل ايران کالاهايي جايگزين و با کيفيت مناسب وجود دارد.
* خب، کدام ويژگي اين شرکتها باعث مي‌شود که آنها را در رده شرکتهاي حامي اسرائيل قرار دهد؟
- هيچ کدام از شرکتهايي که ما نام مي‌بريم مبنا و پايه اسرائيلي ندارند مثلا شرکت مرکزي نستله در زوريخ پايتخت سوئيس است و يا کوکاکولا و پپسي اساسا شرکتهاي آمريکايي هستند که در نيويورک مستقرند حتي سهام‌داران مشخصي هم ندارند اما رويه و خط مشي آنها مطابق آنچه که خودشان اعلام مي‌کنند و منابع رژيم صهيونيستي اعلام مي‌کند، کمک به اقتصاد اسرائيل است.
* چگونه اين کار را مي‌کنند؟
- از طريق سرمايه‌گذاري وسيع در بخشهاي صهيونيست‌نشين که اين لزوما هم از طريق تاسيس کارخانه نيست؛ بلکه اينها در بخشهاي غير متربط هم فعالانه بارژيم صهيونيستي همكاري دارند مثلا لورال پاريس كه کالاهاي آن با برچسب فارسي در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود، در طرحهايي مثل توليد سلاح‌هاي بيولوژيک شرکت داشته و يا کوکاکولا در بخشهايي از توليد تانک مرکاوا و موشکهاي آرو در اسرائيل همکاري کرده است. نستله هم در شهرک‌سازي‌ها با اسرائيل همکاري دارد؛ اين شرکت با خريد شرکت‌هاي اسرائيلي نظير مابروت بخش اعظمي از صنايع غذايي اسرائيل را در اختيار دارد و با دادن امتياز صادرات خود به اين نهاد اسرائيلي کمک شاياني به تجارت خارجي اين رژيم مي‌کند. بر اين مبناست که ما آنها را حامي اسرائيل مي‌دانيم.
* پس چطور آقاي ميرتاج‌الديني هفته گذشته اعلام کرد که شرکت نستله و يا شرکت‌هايي از اين دست در فهرست تهيه شده دولت قرار ندارند ؟
- اين بر مي‌گردد به عدم درک آقايان! ايشان همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده‌اند شرکتي را صهيونيستي مي‌دانند که در سرزمين‌هاي اشغالي به ثبت رسيده باشد و روي محصولات آن عبارت ساخت اسرائيل درج شده باشد و طبعا مطابق گفته‌هاي خودشان کالايي را صهيونيستي مي‌دانند که از طريق ثبت سفارش و با حمل مستقيم از بنادر اسرائيل به فرض در بندرعباس تخليه شود! اين در حالي است که اصولا ما با اسرائيل در هيچ سطحي حتي با واسطه هم ارتباط نداريم و عملا احتمال وجود چنين محصولاتي در بازار کشور ما محال است!
* آيا اين تعاريفي که شما از يک شرکت صهيونيستي ارائه مي‌کنيد، با قانون وفق دارد؟
- بله، مطابق ماده واحده اسلامي مصوب سال 1371 شرايط همه اين شرکتها که الان در ايران فعال هستند با مندرجات در آن مصوبه وفق دارد اما بحث چيز ديگري است.
* توضيح بيشتري دهيد.
- ما مي‌گوييم که گيرم اصلا قانوني در اين رابطه نداريم که داريم! اما اين سوال مطرح است که آيا منطقي است ما به شرکتهايي که عملا پياده نظام دشمن درجه يک ما هستند از طريق خريد کالا يا اجازه توليد و فروش محصولاتشان کمک کنيم؟ اصولا عقل به ما مي‌گويد تمام شاهرگ‌هاي حيات اسرائيل را که تمام توان استراتژيک خود را براي نابودي ايران به کار گرفته قطع کنيم!
کما اينکه ما اين کار را در جنگ با عراق انجام مي‌داديم و لذا اين يک امر بديهي است که حتي اگر در قانون هم نيامده باشد بايد به آن پايبند باشيم.

* پس اينکه دولت ساده‌ترين بديهيات را در نظر نمي‌گيرد، ناشي از چيست؟
- ببينيد، اين مساله يا ناشي از جهل به مسائل امنيتي است و يا دستهايي پشت پرده است که از قطع شاهرگ‌هاي حياتي دشمن جلوگيري مي‌کند.
ما نمونه‌هاي ديگري از اين دست هم داريم مثلا امارات جدي‌ترين چالش امنيتي ما در خليج فارس است، اما رقم مسافرت پول از ايران به همين کشور در سال گذشته معادل 25 درصد تجارت خارجي امارات بوده است. يعني ما در اين مورد هم داريم به امارات پول تزريق مي‌کنيم تا براي ما گردن‌کلفتي کند!

* خب، به اين ترتيب که مساله پيچيده مي‌شود! چه راه‌حلي براي رفع اين معضلات داريم؟
- يک پيشنهاد ساده وجود دارد که به نفع دولت هم هست و آن اينکه دولت دست از صرف انرژي براي تصويب قانون و يا گشتن به دنبال شرکتهاي حامي صهيونيسم در تالارهاي بورس بين‌المللي بردارد! دولت بيايد سوابق همين شرکتهايي که خودشان با افتخار اعلام مي‌کنند که در حال کمک‌رساني به رژيم صهيونيستي هستند و ضمنا رژيم صهيونيستي هم اين مساله را تصديق مي‌کند را بررسي كند. کما اينکه همه شرکتهايي که تعطيلي آنها مورد مطالبه مردم در ايران است جزو همين دسته قرار مي‌گيرند؛ ضمن آنکه نه تنها هيچ کالاي استراتژيکي توليد نمي‌کنند بلکه براي همين کالاي مصرفي مورد توليدشان هم کالاي جانشين داخلي وجود دارد.
* تبعات تعلل در اجراي اين مطالبه مردمي توسط دولت چيست؟
- مطابق فتواي همه مراجع و از همه مهمتر حضرت امام و مقام معظم رهبري هرگونه کمک مستقيم يا غير مستقيم به اسرائيل حرام و در حکم محاربه بااسلام و مسلمين است ضمن آنکه مسلمانان نظاره‌گر جمهوري اسلامي ايران به عنوان ام‌القراي جهان اسلام هستند و با ادامه اين روند در صداقت گفتار ما شک مي‌کنند. از طرف ديگر ما بابت ترويج شعار مرگ بر اسرائيل و پايه‌گذاري روز قدس تاکنون هزينه‌هاي گزافي چون جنگ تحميلي هشت ساله و تحريم‌هاي پياپي را پرداخته‌ايم که تحت‌الشعاع اين اهمالکاري قرار خواهند گرفت.
* در نهايت اگر دولت به رويه فعلي ادامه دهد تکليف چيست؟
- به نظر من مجلس به عنوان ناظر اجراي قانون بايد با اتکا به مدارک موجود از وزرايي که در اين مورد مسئولند سوال کند و مردم هم تا حصول نتيجه مساله را پيگيري كنند.

هیچ نظری موجود نیست: