۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

در بنزهاي شيشه دودي مي نشينند مي گويند بي حجابي منكر اجتماعي نشده است!



اشاره:
روزهايي که پشت سر مي‌گذاريم، گرماي اصطحكاك ميان متدينين و رييس‌جمهور بر سر مسأله حجاب آنچنان شدت يافته كه حرارت ناشي از آن مزيد بر گرماي بي‌سابقه هوا عرصه را بر مؤمنين تنگ کرده است، از يک سو شاهد روند لجام گسيخته پاره شدن پرده‌هاي حياء توسط قشري خاص، و از سوي ديگر شاهد مقاومت و کارشکني بدون توجيه رييس‌جمهور در برخورد با اين فواحش آشکار هستيم، همه اينها در حالي است که هجمه بي‌سابقه دو قوه ديگر نظام و مردم جامعه به رييس‌جمهور نه تنها باعث عقب‌نشيني وي از مواضعش نمي‌شود، که در روزهاي اخير شاهد ورود ايشان به فاز جديدي از گفتمان غيرمنطقي نيز هستيم! مرحله‌اي که با ورود ساختارشکنانه به محدوده فقه و اعمال نظر غيرکارشناسي ايشان زنگ خطر را براي مردم حزب‌اللهي بطور جدي به صدا در آورده است. اين در حالي است که خبرهاي جسته و گريخته از گوشه و کنار کشور حکايت از لبريز شدن صبر مومنين و ورود آنان به صحنه‌ براي اداي تكليف شرعي دارد. لکن مجموعه‌اين وقايع ما را بر آن داشت تا براي تبادل‌نظرو چاره‌انديشي به مجلس و نزد يکي از منتخبين امت حزب‌الله برويم.لذا متني که در ذيل مي‌خوانيد، ماحصل گفتگويي است که هفته نامه يالثارات الحسين در اين راستا با محمدتقي رهبر نماينده مردم شهيدپرور اصفهان انجام داده است.
* آقاي رهبر! با وجود تأکيد دو قوه مقننه و قضائيه و نيز مطالبه گسترده مردم براي رفع سريع مظاهر بي‌حجابي و فساد از جامعه شاهد آخرين موضع‌گيري رييس‌جمهور از زبان آقاي حائري هستيم چنانچه ايشان در همين روزهاي اخير گفته‌اند آقاي احمدي‌نژاد تا زماني که مسأله حجاب به يک منکر اجتماعي تبديل نشود با برخود انتظامي با آن مخالفند! مي‌خواهيم نظر شما را در اين مورد جويا شويم.
- در ابتدا بنده بايد يک توضيح کلي بدهم و آن اينکه عفاف و حجاب از ضروريات اسلام، و اصول انقلاب ماست و ملت ما با شعار احياء عفاف و حجاب بود که قيام کردند و براي تحقق اين هدف هزاران شهيد نيز دادند. پس هيچ‌کس نه شکي در ضرورت وجود عفاف و حجاب دارد و نه شکي در اينکه عدم رعايت آن يک منکر فاحش است اما اينکه چرا با وجود اين اصل محوري امروز ما شاهد اين وضع اسفبار هستيم، يک ريشه تاريخي دارد که به دوره اصلاحات برمي‌گردد. يعني تسامح و تساهل در مورد مسأله حجاب از آن دوره آغاز شد و متأسفانه به دولت اصولگراي نهم و دهم نيز تسري پيدا کرد. اما اينکه عده‌اي اين وضعيت لجام گسيخته را يک منکر اجتماعي نمي‌دانند دو بعد دارد بعد اول اين است که ايشان از جامعه فاصله گرفته‌اند، به اين مفهوم که در بنزهاي آخرين مدل خود با شيشه‌هاي دودي مي‌نشينند و بين مبدأ و مقصدها تردد مي‌کنند! خوب از کجا بايد باخبر شوند که داخل جامعه چه وضعي در جريان است؟ ايشان يک روز، سري به پاساژها، خيابان‌ها و کوچه و بازار بزنند تا از اوضاع مطلع شوند! يکسري به همين همايش‌هايي که سازمان ميراث فرهنگي متبوعشان در حال ترتيب دادن است بزنند تا به عمق فساد و همه‌گيري آن پي ببرند. يا حداقل عکس‌هاي تهيه شده از اين صحنه‌هاي مستهجن را ملاحظه کنند. تا درک کنند که آيا اين منکر تبديل به يک منکر عمومي و اجتماعي شده است يا خير؟!
ايشان انتظار دارند 30 ميليون زن ايراني مکشفه شوند تا بتوان نام آن را منکر اجتماعي گذاشت؟! اشکال اينجاست که ايشان يا در محل‌هاي مربوط به کار حضور دارند يا در جايي که انبوه جمعيت با کف و سوت به استقبالشان مي‌آيد و طبيعتاً خبر از وضعيت ندارند! بنده به عنون يک نماينده و يک روحاني و کسي که حضور مستمر در مجامع عمومي دارد اخطار مي‌دهم که معضل بي‌حجابي به سمتي مي‌رود که در صورت تعلل بيشتر قابل مهار نخواهد بود!
سرچشمه بتوان ببستن به بيل
چوپر شد نشايد ببستن به پيل
اما بعد دوم! دليل ديگري که مي‌توانيم براي اتخاذ چنين مواضعي عنوان کنيم اين است که ايشان جامعه هدف را گم کرده‌اند،‌آيا ايشان ده‌ها هزار نفر در سرتاسر کشور را كه در اعتراض به اين وضعيت به خيابان‌ها آمدند، نديدند؟! آيا ده‌ها خطبه نماز جمعه را كه در مورد بي‌حجابي‌ها هشدار دادند، نشنيدند؟! آيا غير از اين است که گوش خود را بسته‌اند؟! اجتماع با چه زباني بايد بگويند که بي‌حجابي را يک منکر مي‌داند؟ متأسفانه اين راه بدي است که دولت را به ترکستان مي‌برد! دولت بايد به نداي مردم گوش فرا دهد!
* با وجود گسترش بي‌حجابي که همه شاهد آن هستيم دولت همچنان اعتقاد به کار فرهنگي تام و حذف برخوردهاي سلبي دارد. به نظر شما دولت تا چه حد در پياده کردن اين استراتژي ونتيجه گيري از آن موفق بوده است؟
- متأسفانه هر وقت صحبت از مسأله عفاف و حجاب مي‌شود ترجيع‌بند کلام آقايان مسؤول کار فرهنگي است. من از اين افراد اين سوال را دارم، که شما مدعيان کار فرهنگي کجا کار فرهنگي انجام داده‌ايد؟ بگوييد اصلاً طرحي براي فرهنگ‌سازي داريد؟ در چه مکان‌هايي قصد فرهنگ‌سازي داريد؟ اگر شما برنامه‌اي براي فرهنگ‌سازي داشتيد امروز ما شاهد اين وضعيت نابهنجار در دانشگاه‌ها نبوديم، مگر دانشگاه‌ها مهد توليد فرهنگ در کشور نيستند؟ مگر اين دانشگاه‌ها با پول ملت پا برهنه راه‌اندازي نمي‌شود؟ همين دانشگاه‌هايي را ميگويم که در آن براي هر دانشجو 5 ميليون تومان در سال هزينه مي‌شود!. پس نتيجه مي‌گيريم شما اصلاً برنامه‌اي براي کار فرهنگي نداريد! که اگر داشتيد حداقل به اندازه کشورهاي مدعي ترقي عمل مي‌کرديد. در همين کانادا يا آمريکا که مهد ولنگاري است دانشجويان در دانشگاه‌ها موظف به پوشيدن لباس فرم تعيين شده توسط مسئولين هستند! لذا در فرهنگسازي کاري نکرديد به جز سکوت و خون‌دلي که به مردم داديد! من راجع به دولت اصلاحات حرفي ندارم، چرا که تکليفشان معلوم بود. اما در مورد اين دولت اصولگرا که 6 سال است زمام امور را در دست دارد. نمي‌توان وضعيت وخيم عفاف و حجاب در ادارات دولتي، بانکها، دانشگاه‌ها و ساير نقاط جامعه را ناشي از قصور دانست! بنده اين معضل را نتيجه قصور دولت اصولگرا نمي‌دانم بلکه معتقدم دولت در بوجود آمدن آن مقصر است و تقصير دارد!
* شما ديداري هم با مقام معظم رهبري داشتيد. ايشان رهنمود خاصي در اين مورد ندارند؟
- بنده خدمت مقام معظم رهبري هم که رفتم همين شکايت‌ها را هم خدمت ايشان بردم و عرض کردم؛ مگر مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دستور حضرت عالي تهيه نشده؟! پس چرا اکنون در کشوي بايگاني ادارات دولتي خاک مي‌خورد؟! چرا وقتي ما از مسؤولين اجرايي عمل به آن را مطالبه مي‌کنيم ايشان فقط دم از کار فرهنگي مي‌زنند؟ آيا کار فرهنگي رافع تکليف امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر است؟
* حضرت آقا چه پاسخي دادند؟
- ايشان با قاطعيت فرمودند: خير! کار فرهنگي جداست؛ برخورد با منکرات جداست و اين آخرين اعلام موضع مقام معظم رهبري است پس ما نتيجه مي‌گيريم کساني که دم از ولايت مداري مي‌زنند يا دروغ مي‌گويند و يا در تشخيص مسائل گمراهند!
* اما ميان اين کش مکش ما شاهديم که نيروي انتظامي هم عملاً کار را تعطيل کرده و ديگر خبري از گشت‌هاي ارشاد نيست مجلس در اين مورد کاري ا نجام داده است؟
- بله ما فرمانده نيروي انتظامي را قبل از ديدار با مقام معظم رهبري دعوت کرديم و ايشان هم گفت که دست ما را بسته‌اند. بنده هم در اين راستا از حضرت آقا سوال کردم کدام مقام مسؤول و با کدام مجوز مي‌تواند نيروي انتظامي را از وظيفه ذاتي خود باز دارد؟
* و پاسخ چه بود؟ حضرت آقا اين مسأله را بارها به نيروي انتظامي هشدار داده‌اند که نيروي انتظامي به حکم وظيفه ذاتي خود موظف به برخورد با مظاهر بي حجابي و فساد است و هيچ مقام حتي رييس‌جمهور هم نه حق دارد و نه مي‌تواند نيروي انتظامي را از اجراي وظيفه ذاتي خود بازدارد.
* آيا كار مجلس در مورد نيروي انتظامي به همين جا ختم شد؟
- خير. ما در رابطه با کم‌کاري نيروي انتظامي وزير کشور را هم دعوت کرديم و در اين مورد از ايشان سوال شد و ايشان هم توضيح داد که کار تعطيل نشده، بلکه در حال جايگزين کردن روش‌هاي بهتر هستيم.
* آيا مجلس با اين پاسخ قانع شد؟
- مجلس افت عملكرد را بااين شرط پذيرفت که بهانه جايگزيني روش‌هاي بهتر راهي براي فرار از اداي تکليف نباشد چرا که سر ملت را نمي‌توان کلاه گذاشت.
* آقاي رهبر، به تازگي اعمال نظرهاي شخصي رييس‌جمهور در مورد احکام الهي وارد فاز جديدي شده، به طوري که ايشان اخيراً احکام قطعي مراجع در مورد حرمت استفاده از کراوات و تراشيدن ريش را نيز زير سوال برده اند، فکر مي‌کنيد پافشاري رييس‌جمهور در تفسير به رأي از احکام الهي چه علتي دارد؟
- به نظر بنده ورود به اين بحث‌ها بر محور همان بحث‌هايي است که مسؤول دفتر ايشان به آن ورود پيدا مي‌کند. و بنده نمي‌دانم اين عده از کجا اسلام‌شناس شده‌اند؟ و از کدام منبع احکام اسلام را استخراج مي‌کنند؟ متأسفانه اين‌گونه ديدگاه‌ها در حالي هر روز تکرار مي‌شود که دارد دولت و نظام را از درون مي‌خورد! من متعجبم ورود به مسائل کارشناسي فقه در حالي که بر آن تسلط نداريم چه معني مي‌دهد؟ مگر يک فقيه در حوزه کار يک مهندس ورود پيدا مي‌کند که در مقابل يک مهندس هم به حوزه کار تخصصي او وارد شود؟! کار کارشناسي دولت رسيدگي به مناطق محروم است که از بي‌آبي خشک شده و مستضعفين ساکن اين مناطق نياز به کمک دارند. الان 6 ماه است که در شرق اصفهان کشاورزان مستضعف به روز سياه نشسته‌اند! و فرياد ما به جايي نمي‌رسد و در عوض پول بيت‌المال به هنرپيشه‌هاي زن با آن سابقه و وضع حجاب داده مي‌شود و مسؤول دفتر رييس‌جمهور هم زانو به زانوي ايشان عکس يادگاري مي‌گيرد!
* فکر نمي‌کنيد ادامه اين روند به پراکندگي خيل عظيمي از طرفداران دولت وبي‌اعتمادي آنها بيانجامد؟
همانطور كه گفتم کلاه سر ملت نمي‌توان گذاشت، بايد توجه داشته باشند که اين بي‌حجاب‌ها و مفسدين نبودند که به دولت رأي دادند. دولت رأي خود را از پابرهنه‌ها دارد. پس مکلف به اعاده مطالبه قانوني و شرعي آنهاست.
* اگر در مورد برخورد با بي‌حجابي رييس‌جمهور در مواضع فعلي خود پافشاري کند چه راهي پيش روي مجلس خواهد بود؟
- نظرات شخصي آقاي رييس‌جمهور براي خودشان محترم است، 70 نماينده تذکر رسمي به ايشان دادند و ايشان را موظف به اجراي قانون کردند ورييس جمهور بايد به قانون گردن نهد! چگونه است که مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد دانشگاه آزاد معتبر است اما بخش ديگري از مصوبه همان شورا در مورد عفاف و حجاب 5 سال است که خاک مي‌خورد؟!
* فکر مي‌کنيد کار به جايي بيانجامد که رهبري مستقيماً به اين مسأله ورود پيدا کنند؟
- البته ما اميدواريم که مسؤولين از خواب بيدار شوند و به نصايح مشفقين گوش فرا دهند، مشاورين فرهنگي خود را عوض کنند و به اصطلاح از درون بپردازند و اين مشاورين سبک مغز را از اطراف خود طرد کنند اما در نهايت اگر نشد ما به خدمت حضرت آقا خواهيم رفت تا ببينيم ايشان صلاح را در چه مي‌بينند.
* با توجه به بند «م» وصيت‌نامه حضرت امام که مطابق آن مردم در صورت تعلل مسؤولين تكليف شرعي براي ورود به صحنه عمل دارند نظر شما درباره چگونگي و کيفيت اجراي اين تکليف در زمان کنوني چيست؟
- مردم و به خصوص اصناف همه در اين زمينه مسؤولند، لذا فقط به تذكر لساني نبايد اکتفا کرد. شاغلين در خدمات عمومي بايد براي اين قشر نابهنجار هزينه ايجاد کنند. مثلاً فروشندگان از فروش اجناس به آنها خودداري کنند. راننده تاکسي از سوار کردن زنان بي‌حجاب بپرهيزد. لذا به بنده در مقطع زماني فعلي معتقدم بايد به شيوه ايجاد هزينه براي قشر نابهنجار عمل نمود تا شاهد واکنش‌هاي بعدي مسؤولين باشيم و مطابق با آن تصميم گيري كنيم.
* آقاي رهبر ما معتقديم جمهوري اسلامي ايران تنها حکومت اسلامي حال حاضر جهان است و اين داعيه متکي بر اين پشتوانه است که کليه قوانين اين حکومت منطبق با شرع مقدس است. به نظر شما آيا رد احکام اوليه توسط بازوي اجرايي خللي در اين ادعا ايجاد نخواهد کرد؟.
- البته ما اميدواريم که به اين سمت نرويم چرا که ما دولت را بي‌دين نمي‌دانيم! ما هشدار مي‌دهيم که ناخواسته به اين سمت نروند! ما هنوز اين دولت را ضداستکبار و ضدصهيونيست مي‌دانيم. و اخطار مي‌دهيم که اي دولت اين سرمايه عظيم را بشناس كه اگر کفران نعمت کنيد خدا اين نعمت را از شما مي‌گيرد وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعاً سپاسگزارى كنيد، [نعمت‏] شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى نماييد، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.» و اين وعده خداست! پس اگر با ملت بوديد، ملت جان فدا خواهد کرد، اما اگر کفران کرديد بايد از سيلي خدا بترسيد که ما اميدواريم کار به اين مرحله نرسد.
* با تشکر از وقتي که به ما داديد.
- من هم از شما متشکرم.

هیچ نظری موجود نیست: